پژوهشگران  ارجمند؛

1-لطفا جهت پیگیری مقالات،  فقط با ارسال پیام از طریق "تماس با ما " سامانه  و یا آدرس https://jcst.atu.ac.ir اقدام فرمایید.

2-هنگام ارسال مقاله، بارگذاری چکیده انگلیسی  الزامی است. مقالات بدون چکیده انگلیسی مطلقا بررسی نخواهند شد.

نشریه پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه یک نشریه با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث فلسفی و کلامی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فلسفه کلام  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم پژوهش کلامی را گزارش می دهند می باشد.   

نشریه پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه فقط به صورت  آنلاین منتشر می شود.

نویسندگان گرامی ؛

در چکیده فارسی مقاله انتظار می رود 5 مورد اساسی به روشنی  و به صورت پر رنگ مشخص شوند : (مسئله، هدف، روش، یافته ها و نتیجه )؛ از اینرو خواهشمنمد است در تدوین چکیده ها دقت لازم را به عمل آورید همچنبن  با توجه به اینکه این نشریه در شرف بین المللی شدن است، در این راستا ارسال چکیده مبسوط انگلیسی مقاله به صورت فرمت زیر الزامی می باشد:

1- تعداد کلمات  چکیده مبسوط انگلیسی: 1200-700 

2- مقدمه ( بیان کلی از پژوهش انجام شده)

3- پیشینه پژوهش

4- روش تحقیق

5-نتیجه  نهایی 

6- واژه های کلیدی 

ضمنآ نمونه ساختار چکیده مبسوط مورد نظر به پیوست می باشد. 

هزینه بررسی اولیه مقاله 2000000 ریال و هزینه پذیرش نهایی مقاله 4000000 ریال است.

مطالعه تطبیقی انتقادی مضامین استدلال‌های کلامی شیخ صدوق، شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی (ره) در اثبات وجود خدا

کاوس روحی برندق؛ فهیمه فقیهی؛ ابراهیم فرجی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.79607.1167

چکیده
  اثبات وجود خدا، بنیادی‌ترین بحث از مباحث کلامی است که متکلمان و فلاسفه از دیرزمان در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزیده و دستاورد دیدگاه‌های خود را در میراث مکتوب درج کرده‌اند. در این میان ازجمله متکلمان متقدم شیعی که در این زمینه اقدام به ارائه نظر کرده‌اند می‌توان به شیخ صدوق، شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی (ره) اشاره کرد. این جستار ...  بیشتر

مقایسه تطبیقی «کمال‌الدین» و «مکاشفه یوحنا» درباره ویژگی های موعود آخرالزمان با رویکرد ارزیابی نظریه مهدی هراسی جک اسمیت

فتحیه فتاحی زاده؛ مریم احدیان؛ سعید بخشی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.80784.1173

چکیده
  نظریه انطباق نماد ضدمسیح بر منجی اسلامی-شیعی در پی اثبات تعارض کامل دیدگاه اسلام و مسیحیت درباره آخرالزمان است. با توجه به تلاش بسیار صاحبان این نظریه در توسعه این دیدگاه در مسیحیت و اسلام هراسی و شیعه هراسی در جوامع غربی، بررسی این نظریه و تبیین اشکالات آن ضروری است. جهت سنجش این نظریه، کتاب «کمال­الدین» از منابع شیعی و کتاب ...  بیشتر

اندیشه وحدت وجود نزد سید حیدر آملی(توحید عرفانی) و مقایسه آن با دیدگاه متکلمان علامه مجلسی( توحید کلامی)

مریم حسنینی؛ هادی وکیلی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 71-98

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.76447.1135

چکیده
  مسئله وحدت وجود یکی از مسائل مهم در حوزه کلام و عرفان و فلسفه اسلامی محسوب می‌شود. و محوری‌ترین مبحث در تفکر عرفانی و یکی از مسائل پر مناقشه و جنجالی در تاریخ کلام و عرفان اسلامی و حتی در میان محققان غربی به شمار می‌رود. و تقریباً همه مباحث دیگر حول عرفان و کلام به نحوی به همین مسئله بازگشت می‌کند. گروهی از متکلمان مانند محمد طاهر قمی ...  بیشتر

بررسی تطبیقی برهان فطرت در اثبات وجود خداوند از دیدگاه دکارت و حکیم شاه‌آبادی

جواد غلامرضائی؛ زینب سلطانی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 99-132

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.78874.1158

چکیده
  بحث از فطرت و مقتضیات آن به‌عنوان ویژگی مشترک میان همه انسان‌ها از اهمیت به خصوصی برخوردار است. اثبات وجود خداوند بر مبنای فطرت همواره یکی از دغدغه‌های چالش‌برانگیز اندیشمندان در طول تاریخ بوده است. تحقیق پیش‎رو به بازشناسایی نقش فطرت در اثبات وجود خداوند بر اساس نظام فکری دکارت و شاه‌آبادی با روش تحلیلی- تطبیقی پرداخته است. با ...  بیشتر

آسیب شناسی ساختاری علم جدید با رویکرد علم دینی

سیدمجتبی جلالی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 133-172

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.78698.1156

چکیده
    توسعه و پیشرفت روزافزون علم در جهان هستی منجر به فراهم آمدن زمینه، جهت مواجه انسان باآینده نامعلوم و پرفرازونشیب و از سویی فاصله گرفتن از امور پیشینی همچون اعتقادات و مسائل دینی شده است. هدف پژوهش بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها و پیامدهای علم جدید و بیان چالش‌ها و فرصت‌های موجود با نگاه دینی است. لذا مسئله‌ی پژوهش ماهیت علم جدید با ...  بیشتر

رابطه مستقیم رحمت خداوند با عذاب ابدی از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با نظر به شبهات ابن‌عربی و ابن‌قیم

یاسر تک فلاح؛ حسین مدحج

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 173-200

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.80837.1174

چکیده
  مسئله عذاب ابدی در جهنم، ازجمله مسائلی است که اختلاف‌نظرهای فراوانی میان فلاسفه و متکلمان شیعه و سنی در آن وجود دارد؛ اگرچه، ظاهر بعض آیات قرآن صراحت در عذاب ابدی دارد اما برخی همچون ابن عربی، خلود در عذاب را محال و غیرممکن می‌دانند، برخی از اندیشمندان مانند ملاصدرا قائل به امکان هستند ولی در وقوع تردید می‌کنند و عده‌ای نیز همچون ...  بیشتر

تحلیل انتقادی امامت در فرقه گنابادی با محوریت نقش قطب

جعفر مقصودی؛ حسام الدین خلعتبری لیماکی؛ علی رجب زاده آلمالو؛ عبدالمطلب عبدالله

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 201-232

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.79551.1168

چکیده
  اعتقاد به امامت دوازده معصوم (علیهم السلام) در عقیده‌ی صوفی گنابادی، مسئله‌ای قطعی و یقینی است. آن‌ها امامت را زمام دین و نظام مسلمین و اصل اساس اسلام می‌دانند. اما آنچه در منظر این فرقه بیشترین نمود را دارد إغراق بیش از حدی است که در خصوص مقام قطب و شیخ فرقه می‌شود. آن‌ها با بیان مواردی همچون زبان لاهوتی فهم کردن، اشاره غیبی شدن، ...  بیشتر

بررسی نظریه ی نجات از دیدگاه ابن تیمیه وشهید مطهری

فاطمه السادات حسینی؛ زهره عبد خدایی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 233-262

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.78871.1159

چکیده
  یکی از محوری‌ترین مباحثی که در طول تاریخ و در میان ادیان و فرقه‌های کلامی مطرح بوده، مسئله آموزه «نجات» و طرح این پرسش است که آیا پیروان ادیان و مذاهب دیگر، اهل نجات هستند یا خیر؟ در سنت غربی، قائلین به این نظریه را با جرح‌وتعدیل می‌توان در سه گروه انحصارگرایان، شمول‌گرایان و کثرت‌گرایان قرار داد، موضوعی که در ادبیات کلام ...  بیشتر

تحلیل ماهیت و مبانی‎ امامیّه و اهل‎سنّت از امام‎ و خلیفه با تأکید بر دیدگاه قاضی باقلانی وعلامه ‎حلّی

حسین رضایی؛ محمدباقر سعیدی ‎روشن

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 263-294

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.77162.1143

چکیده
  مسئله امامت و خلافت در فرهنگ امامیّه و اهل سنّت از مباحث کلیدی و اختلافی به شمار می‎رود. این مقاله با تحلیلیِ تطبیقی از ماهیت، مبانی و ویژگی‎های امام از دیدگاه دو متکلم اثناعشری و اهل سنّت؛ قاضی‎ باقلانی‎ اشعری و علامه‎حلّی نگاشته شده است. پس از بررسی و تطبیق آراء؛ یافته‎ها نشان از آن دارد که برداشت و باورهای این دو متکلم ...  بیشتر

تحلیل رویکرد ارتباطات امام باقر (علیه‌السلام) با سران فرقه غلات (با الگوگیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام (PDAM)

حسین خاکپور؛ عاطفه خانی؛ هادی زینی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 295-324

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.78337.1155

چکیده
  دوران امام باقر (علیه‌السلام) یکی از دوره‌های پرفرازونشیب اسلام است. در این روزگار جریان‌ها و فرقه‌های مختلفی در میان شیعه و اهل سنت شکل گرفت. این فرقه‌ها تلاش می‌کردند حقانیت خود را اثبات و جایگاه رقیب را تضعیف نمایند. مطالعه و تحلیل رویارویی امامان معصوم علیهم‌السلام – به‌ویژه در دوران صادقین علیهم‌السلام- با این فرقه‌ها ...  بیشتر

فراتحلیل سرشت انسان از رهگذر مقایسه تطبیقی انگاره‌های حِکمی در اندیشه علامه طباطبایی و آگوستین

محمد اسماعیل عبداللهی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 325-360

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.80055.1169

چکیده
  سرشت انسان ازجمله مهم‌ترین گزاره‌های اعتقادی است که نقطه آغاز بینش‌های معاصر در مورد انسان شده است و در بستر هر مکتب فکری که ترجمه شود، جریان ساز خواهد بود. مساله اصلیِ پژوهش این است که: چه نسبتی بین «انسان نخستین»، «گناه نخستین» و «سرشت انسانی» برقرار است و شعاع معنایی این سه، از منظر علامه طباطبایی و آگوستین تا ...  بیشتر

مقایسه غایتمندی آفرینش نزد متکلمین و ابن سینا

محسن حبیبی؛ نرجس سادات حقایقی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، صفحه 361-396

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.41477.1175

چکیده
  یکی از موضوعات اساسی در تفکر اسلامی، مسئله غایتمندی آفرینش است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا خداوند در آفرینش موجودات غایتی را در نظر داشته و یا اینکه خداوند منزه و بی‌نیاز از غرض و غایت است؟ موضع اتخاذی هر یک از متفکران براساس مبانی خود، متفاوت است. نگارندگان درصد هستند تا به تبیین غایتمندی آفرینش از دیدگاه متکلمان و ابن‌سینا ...  بیشتر

بررسی و نقد دیدگاه پوزیتیویستی آگوسنت کنت در باب منشأ دین بر اساس نظریه فطرت شهید مطهری
دوره 4، شماره 7 ، مهر 1402، ، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.74084.1132

چکیده
  منشأ دین یکی از مباحث مهم در فلسفه دین و کلام جدید است که در مورد آن دیدگاه‌های مختلفی از سوی متفکران غربی و اندیشمندان اسلامی مطرح شده است. آگوست کنت جامعه‌شناس مشهور فرانسوی منشأ دین را جهل آدمی می‌داند. ازآنجایی‌که نگرش وی در این زمینه مبتنی بر مراحل تکامل اندیشه بشر است و دین را محصول مرحله اول، یعنی دوره تبیین الهیاتی پدیده‌ها ...  بیشتر

بررسی مفهوم «نبی» و «رسول» در المیزان و مفاتیح‌الغیب فخر رازی
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 305-344

https://doi.org/10.22054/jcst.2020.53594.1038

چکیده
  توجه به معنای ­لغوی واژه رسول و نبی در قرآن، و اینکه چه­ موقع رسول خطاب شده­اند؛ چه ­موقع نبی، نکتۀ مهمی است که کمتر مورد توجه قرآن­پژوهان قرار­گرفته­است. عده­ای آن­دو را هم­معنا و گروهی حکم به تباین معنایی ­واژه رسول و نبی کرده­اند. پژوهش حاضر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی را با استفاده از ابزار کتابخانه­ای ...  بیشتر

بررسی تطبیقی صفت قیام مسلحانه امام از نگاه امامیه و زیدیه
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 69-98

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.44555.1014

چکیده
  امامت یکی از اصول بنیادین اسلامی است که بسیاری از اصول دیگر در پرتو آن تبیین می‌شوند. همان‌گونه که اختلاف در امامت به‌عنوان اصل بنیادین، سبب به‌وجود آمدن برخی از فِرَق اسلامی گردیده، اختلاف در صفات امام نیز باعث به‌وجود آمدن فِرَقی مانند امامیّه و زیدیّه در عالم تشیّع شده است. صفاتی مانند قیام مسلّحانه، عصمت، افضلیّت، علم، نسب ...  بیشتر

مقایسه مفهوم جامع خدا در قرآن با مفهوم جامع خدا در کتب مقدس سایر ادیان الهی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 7-38

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.41721.1009

چکیده
  مفهوم جامع خدا در کتاب‌های مقدس ادیان الهی با عناوین مختلفی مطرح شده است؛ در قرآن، کتاب  مقدس مسلمانان، با عنوان «اَلله»، در اَوِستا، کتاب مقدس زرتشتیان، با عنوان «اَهورامَزدا»، در تورات، کتاب مقدس یهودیان، با عنوان «یهوه» و در اِنجیل، کتاب مقدس مسیحیان، با عنوان «پدر آسمانی».پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این ...  بیشتر

مسئله امامت از دیدگاه غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 301-327

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.38462.1001

چکیده
  غزّالی وجود امام را به ادلة شرعی و اجماع امت، ضروری و برای قوام دین و دنیا مفید می‌داند؛ اما عصمت را برای امام شرط نمی‌داند. او معتقد است تنها در امور کشورداری وتجهیز سپاه و... به امام نیاز است؛ و از آنجا که برای انجام این قبیل کارها به علم الهی و لدنّی نیازی نیست، از این‌رو، به عصمت نیازی نیست. او مانند دیگر پیروان اهل سنّت، تعیین امام ...  بیشتر

تفاهم نامه میان دوفصلنامه علمی کلام تطبیقی شیعه و انجمن کلام اسلامی حوزه

نشریه علمی کلام تطبیقی شیعه در ارزیابی سال 1401وزارت عتف موفق به کسب رتبه ب شد. 

صاحب امتیاز:
دانشگاه علامه طباطبائی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2717-1108

شاپا الکترونیکی: 2717-1116