نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد کلام اسلامی دانشگاه تبریز

2 دانشیار دانشگاه تبریز

چکیده

منشأ دین یکی از مباحث مهم در فلسفه دین و کلام جدید است که در مورد آن دیدگاه‌های مختلفی از سوی متفکران غربی و اندیشمندان اسلامی مطرح شده است. آگوست کنت جامعه‌شناس مشهور فرانسوی منشأ دین را جهل آدمی می‌داند. ازآنجایی‌که نگرش وی در این زمینه مبتنی بر مراحل تکامل اندیشه بشر است و دین را محصول مرحله اول، یعنی دوره تبیین الهیاتی پدیده‌ها می‌داند؛ بنابراین ازنظر او دوران ادیان سنتی به پایان رسیده است. در مقابل شهید مطهری که از برجسته‌ترین اندیشمندان معاصر است؛ منشأ گرایش به دین را فطرت انسان می‌داند؛ یعنی گرایش به خداپرستی در ذات و نهاد انسان ریشه دارد. ازنظر وی بر مبنای فرمایش امیرالمؤمنین(ع) بعثت پیامبران برای آگاه کردن مردم به گرایش‌های نهفته در وجودشان مانند گرایش به حق و حق‌پرستی است. بر این اساس آنچه در این پژوهش صورت گرفته است، تبیین دیدگاه کنت و نقد آن بر مبنای نظریه فطرت استاد مطهری است. درنهایت بر اساس نقدهای وارد بر رویکرد کنت معلوم شده است که تلقی ساده‌انگارانه وی از دین و رسیدن به پارادوکسی که خودش نیز به آن اعتراف کرده است با نظریات تکاملى و کارکردى او قابل‌رفع نیست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigation and Criticism of the Positivist View of Auguste Comte about the Origin of Religion Based on the Fitrà Theory of Shahid Motahhari

نویسندگان [English]

  • Abdullah Hosseini Eskandian 1
  • Ghorban-Ali Karimzadeh Gharamaleki 2

1 Thelogy master student

2 Associate of Tabriz University

چکیده [English]

One of the important issues that is raised today in the philosophy of religion and the new theology is the question of the origin of religion and how it came into existence. Religion is a phenomenon that mankind has been dealing with for a long time, and no era can be found in which religion does not exist. The origin of this important issue has always involved the minds of many sages and different views have been formed around this issue. Auguste Comte, the famous French sociologist, considers the origin of religion to be human ignorance and believes that the age of religion is over. On the other hand, Shahid Motahhari, who is one of the most prominent contemporary Islamic thinkers, has expressed detailed discussions about religion and its origin in his various works. Shahid Motahhari believes that the origin of religion is human nature, that man has a natural inclination towards religion and belief in the One God, and human factors cannot be the origin of religion. In this article, with the descriptive-analytical method, while explaining Comte's point of view, it is criticized based on Shahid Motahhari's Fitrà theory. Comte`s simplistic view of religion and reaching a paradox that he himself admitted to cannot be resolved with his evolutionary and functional equivalence theories and invalidates his view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • Auguste Komte
  • Origin of Religion
  • Shahid Motahhari
  • Positivist
  • Fitrà Theory
منابع
قرآن کریم
چاپ چهارم. نهج‌البلاغه (1390)، ترجمه محمد دشتی، تهران: انتشارات جلوه کمال،
آذربایجانی، مسعود. (1386). روان‌شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز، قم.
پناهی آزاد، حسن (1387)، پلورالیسم دینی و عصر نوظهور، مجله مشرق، سال دوم، شماره هشتم.
توسلی، غلام عباس (1371)، نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران، سمت، چاپ اول.
جعفری، محمدتقی (1378)، فلسفه دین، تهران: پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی، چاپ اول.
جوادی آملی، عبدلله (1380)، انتظار بشر از دین، تحقیق و تنظیم محمدرضا مصطفی پور، قم: نشر اسراء، چاپ دوم.

حسنی، سید حمیدرضا؛ موسوی، هادی (1397)، انسان‌کنش‌شناسی پوزیتیویستی به مثابه مبانی انسان‌شناختی آگوست کنت و امیل دورکیم، تهران: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

حسینی، سید اکبر؛ خواص، امیر (1388)، منشأ دین (بررسی و نقد دیدگاه‌ها)، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان، چاپ اول.
قائمی نیا، علی‌رضا (1379)، درآمدی بر منشأ دین، قم: انتشارات معارف، چاپ اول.
فرامرز قراملکی، احد (1383)، استاد مطهری و کلام جدید، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول.

فرامرز قراملکی، احد (1382)، کارکرد معرفتی فطرت در اندیشه استاد مطهری، قبسات، سال سوم، شماره دوم.

مطهری، مرتضی (1389)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: انتشارات صدرا، چاپ چهاردهم.
مطهری، مرتضی (1376)، عدل الهی، تهران، صدرا، چاپ یازدهم.
 مطهری، مرتضی (1374)، مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا، چاپ اول.
مطهری، مرتضی (1382)، فطرت، تهران: صدرا، چاپ اول.
مطهری، مرتضی (1388)، علل گرایش به مادیگری، قم: انتشارات صدرا، چاپ ششم.
همیلتون، ملکم (1392)، جامعه‌شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر ثالث، چاپ چهارم.
یوسفیان، حسن (1390)، کلام جدید، تهران: انتشارات سمت، چاپ چهارم.