نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف اسلامی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،واحد شهرکرد، دانشگاه شهرکرد،شهرکرد
چکیده
توسعه و پیشرفت روزافزون علم در جهان هستی منجر به فراهم آمدن زمینه، جهت مواجه انسان باآینده نامعلوم و پر فراز و نشیب و از سویی فاصله گرفتن از امور پیشینی همچون اعتقادات و مسائل دینی شده است.هدف پژوهش بررسی مهمترین ویژگیها و پیامدهای علم جدید و بیان چالشها و فرصتهای موجود با نگاه دینی است. لذا مسألهی پژوهش ماهیت علم جدید با رویکرد آسیب شناسانه و رهکردگروانه با رویکرد دینی و با روش توصیفی تحلیلی است. یافتههای پژوهش بیانگر آنست که با توجه به آنکه علم جدید عمدتاً برمبانی تجربه گرایانه که نگاهی تک بُعدی و غیرکامل و بدون در نظر گرفتن همه جوانب به مسائل هستی داشته، بنا نهاده شده و نهادهای علمی آموزشی اغلب کشورهای جهان، بر اساس این نوع پارادایم و الگو طراحی و هدفگزاری شدهاند؛ پذیرش این الگو توسط هر جامعه، مستلزم پذیرش آسبهایی اجتناب ناپذیر و بحرانهایی چون؛ ماهیت مادی علم جدید، نگاه تک بُعدی به قوانین عالم، سیطره انسان بر طبیعت، جدایی از آموزههای وحیانی، انکار دین با داعیه اصالت علم و عقل، نفی متافیزیک، ظهور بحرانهای اخلاقی و معنوی و تکیه بر روش تجربی صرف است که علم جدید هم اکنون با آن مواجه است. لذا ضروریست تا با ایجاد راهکارهایی چون؛ نفی دیدگاه تک ساحتی، تبیین دو ساحتی از وجود انسان، تعدیل سلطه انسان، تبیین تأثیر متقابل علم و دین، ایجاد پیوند میان دانش و ارزش، اثبات انگارههای متافیزیکی و آراستن علم با فضیلت اخلاقی، به تصحیح مبنای معرفتی پرداخته شود، به صورتی که متناسب با آموزههای دینی و معنوی باشد.