نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهرا (س)

2 پژوهشگر پسادکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهرا (س)،

3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

نظریه انطباق نماد ضدمسیح بر منجی اسلامی-شیعی در پی اثبات تعارض کامل دیدگاه اسلام و مسیحیت درباره آخرالزمان است. با توجه به تلاش بسیار صاحبان این نظریه در توسعه این دیدگاه در مسیحیت و اسلام هراسی و شیعه هراسی در جوامع غربی، بررسی این نظریه و تبیین اشکالات آن ضروری است. جهت سنجش این نظریه، کتاب «کمال­الدین» از منابع شیعی و کتاب «مکاشفات یوحنا» از منابع مسیحی با روش تحلیل محتوا بررسی شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد برخلاف ادعای مطرح‌شده، تمایزات بسیاری میان منجی شیعه و ضدمسیح کتاب مقدس و هم­گرایی و هم­سویی قابل­توجهی میان منجی شیعه و منجی مسیحیت وجود دارد. ازجمله خطاهای روش­شناختی این نظریه عدم استناد به روایات معتبر و منابع اصیل شیعی و ارائه گزینشی شواهد موافق و نادیده گرفتن شواهد مخالف است. همچنین این دیدگاه بر اساس تفسیر ظنی از کتاب مقدس شکل گرفته است و به‌صرف مشابهتی جزئی نمی­توان قائل به آن شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative Comparison of "Kamal al-Din" and "Revelation of John" About the Promised Features of the end of Time with the Approach of evaluating Jack Smith's Mahdiphobia Theory

نویسندگان [English]

  • Fathiyeh fattahizadeh 1
  • maryam ahadian 2
  • SAEID BAKHSHY 3

1 Professor of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Al-Zahra University (S

2 Postdoctoral Researcher of Quran and Hadith Sciences, Al-Zahra University

3 Assistant Professor of Allameh Tabataba'i University in Tehran

چکیده [English]

The theory of adaptation of the antichrist symbol to the Islamic-Shiite savior seeks to prove the complete conflict between the views of Islam and Christianity about the end of time. Considering the great efforts of the owners of this theory in developing this view in Christianity and Islamophobia and Shiaphobia in Western societies, it is necessary to examine this theory and explain its problems. In order to evaluate this theory, the book "Kamaluddin" from Shiite sources and the book "Revelations of John" from Christian sources were analyzed using the method of content analysis. The findings of the research show that, contrary to the claim, there are many differences between the Shia savior and the antichrist of the Bible, and a significant convergence and alignment between the Shia savior and the Christian savior. Among the methodological errors of this theory is the failure to refer to authentic traditions and authentic Shiite sources, and the selective presentation of supporting evidence and ignoring the opposing evidence. Also, this point of view is based on an imaginary interpretation of the Holy Bible and cannot be attributed to it just by a partial analogy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mahdiphobia
  • Jack Smith
  • anti-Christ
  • Savior
  • Kamal-ad-Din
  • Revelation of John
الهامى‏نیا، على ‏اصغر. (1382).  نهضت انتظار و انقلاب اسلامى سطح 3، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏.
امامی­ جمعه، سیدمهدی؛ جهان ­احمدی، آزاده. (1389).  «دجال­شناسی تطبیقی در الهیات اسلامی و مسیحی»، الهیات تطبیقی، شماره 3.
باردن، لورنس. (1374).  تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
بلخاری قهی، حسن. (1378). تهاجم یا تفاوت فرهنگی، تهران: حسن افرا.
توفیقی، حسین. (1389). آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سمت.
حیدرى، احمد. (1383). نهضت انتظار 2 سطح 2، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏.
دهقانی­آرانی، زهیر. (1396). پنجه بر آفتاب، قم: حوزه علمیه قم.
  (1399). علل اوج‌گیری مهدی‌پژوهی و مهدی‌ستیزی در غرب و راه‌های مقابله با آن در پرتو نظرات حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای. جامعه مهدوی، شماره 2.
شاکری زواردهی، روح‌الله؛ دهقانی آرانی، زهیر. (1395). «بررسی و نقد نظرات «ضد مسیح اسلامی» و «اسلام، ردای ضد مسیح» در تطبیق ضد مسیح بر منجی اسلامی»، انتظار موعود، شماره 52.
شجاعی­مهر، رضا. (1393). غرب و مهدویت، قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)،
صادقیان تالشی، سید محمد فیاض. (1395). مهدی (ع) آخرین خلیفه، تهران: شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت.
صدر، سید محمد. (1384). تاریخ پس از ظهور. مترجم: حسن سجادی پور، تهران: موعود عصر (عج).
صدوق، محمد بن على‏. (1395 ق). کمال‌الدین و تمام النعمة، تهران، اسلامیه‏.
عزتی، مرتضی. (1376). روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کتاب مقدس. (1388). عهد عتیق و عهد جدید، ترجمه فاضل خان همدانی، ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر.
کشی، ابوعمرو محمد بن عمر. (1404 ق). اختیار معرفة الرجال، قم: موسسه آل­البیت.
مسلم بن حجاج‏. (1412). صحیح مسلم‏، قاهره، دار الحدیث‏.
مکارم شیرازی، ناصر. (1386). حکومت جهانی مهدی (عج)، قم، نسل جوان.
مک‌دونالد، ویلیام. (2007). تفسیر کتاب مقدس برای ایمان‌داران (مکاشفه عیسی مسیح)، نشویل: توماس نلسون.
مجلسى، محمدباقر. (1403 ق). بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم­السلام، تهران: دارإحیاء التراث العربی‏.
  (1404 ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران: دار الکتب­الإسلامیة.
مقری، احمد؛ نواب، سید ابوالحسن. (1396). «بررسی پیشگویی­ها درباره تقابل یا توافق مهدی و مسیح از دیدگاه اسلام و مسیحیت»، مشرق موعود، شماره 41.
موسوی، سید رضی. (1391). شرق شناسی و مهدویت، قم: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع).
میشل، توماس. (1377). کلام مسیحی، مترجم: حسن توفیقی، قم: مرکزمطالعات وتحقیقات ادیان ومذاهب.
واحد پژوهش و تحقیق موسسه فرهنگی موعود. (1385). پیشگویی­ها و آخرالزمان، تهران، موعود عصر.
هاکس، جیمیز. (1377). قاموس کتاب مقدس، تهران: انتشارات اساطیر.
هدایتی، فاطمه؛ نورائی، محسن. (1395). «بررسی تطبیقی پیشگویی­های آخرالزمان در اسلام، یهودیت و مسیحیت»، مشرق موعود، شماره 38.
هولستی، آل. آر. (1373). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالارزاده امیری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
یوسفیان، مهدی، دهقانی آرانی، زهیر. (1394). بررسی و نقد دیدگاه‌های جوئل ریچاردسون در زمینه مهدویت. انتظار موعود، شماره 48.