ابن سیده، علی بن اسماعیل (1421 هـ. ق)، المحکم و المحیط الاعظم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1418 هـ. ق)، الالهیات من کتاب الشفاء، تصحیح آیتالله حسنزاده آملی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1399)، شرح الاشارات و التنبیهات، ج 2، تصحیح آیتالله حسنزاده آملی، قم: موسسه بوستان کتاب.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1404 هـ. ق)، «الف»، الالهیات من کتاب الشفاء، تصحیح سعید زائد، الاب قنواتی، قم: نشر مرعشی نجفی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1404 هـ. ق)، «ب»، الشفاء- طبیعیات، ج 1، تصحیح سعید زائد، الاب قنواتی، قم: مرعشی نجفی
ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1404 هـ. ق)، «ج»، التعلیقات، به تحقیق عبدالرحمن بدوی، قم: مکتب الاعلام اسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1383)، الهیات دانشنامه علائى، همدان: دانشگاه بوعلى سینا.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1371)، المباحثات، توضیح مقدمه و تحقیق محسن بیدارفر، قم.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1363)، المبدا و المعاد، تهران: موسسه مطالعات اسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1379)، النجاه، تهران: موسسه چاپ و نشر تهران.
ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414)، لسان العرب، بیروت: دارالصادر.
احسن، مجید؛ یزدانپناه، یدالله (1389)، عالم عقول از منظر ابنسینا و شیخ اشراق، نشریه معرفت فلسفی، شماره 30، صص 11- 42.
امامجمعه، سید مهدی (1380)، ابتکارات ابنسینا در نظریه صدور، خردنامه صدرا، شماره 25، صص 67-75.
ایجی، میرسید شریف (1325)، شرح المواقف، قم: شریفالرضی.
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی (1415) شرح المصطلاحات الکلامیه، مشهد: آستانه الرضویه المقدسه، مجمع البحوث الاسلامیه.
بهشتی، احمد (1385)، تجرید: شرح نمط هفتم از کتاب الاشارات و التنبیهات، قم: بوستان کتاب.
بهشتی، احمد (1396)، غایات و مبادی: شرح نمط ششم الاشارات و التنبیهات، قم: بوستان کتاب.
تفتازانی، سعدالدین (1409 هـ)، شرح المقاصد، قم: شریفالرضی.
جرجانی، علیبن محمد؛ ابنعربی، محمدبنعلی (1370)؛ التعریفات (جرجانی)، تهران: ناصر خسرو.
دغیم، سمیح (2001)، موسوعة مصطلحات الإمام فخر الدین الرازی، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، ج 1، تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.
دیندار اصفهانی، ایمان (1398) عینیت یا غیریت علت غایی از منظر علامه طباطبایی، فصلنامه نسیم خرد، صص 91- 108.
ساجدی، علیمحمد (1383)، نحوه فاعلیت حقتعالی از منظر ابنسینا، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره 12، صص 79-100.
سبحانی تبریزی، جعفر (1428)، محاضرات فی الالهیات، قم: موسسه الامام الصادق (علیهالسلام)
سبزواری، هادی بن مهدی (1369)، شرح المنظومه (تعلیقات حسنزاده)، ج 2، تهران: نشر ناب.
سربخشی، محمد (1394)، عنایت الهی و نسبت شرور با آن از دیدگاه ابنسینا، نشریه معرفت، سال بیست و پنجم، شماره 220، صص 65-76.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1981 م)، الحکمه المتعالیه فی اسفار العقلیه الاربعه، ج 1، قم: طلیعه النور
صلبیا، جمیل (1982 م)، المعجم الفلسفی بالفاظ العربیه و الفرنسیه و الانکیلیزیه و اللاتینیه، بیروت: دارالکتب البنانی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1392)، بدایه الحکمه، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
طوسی، نصیرالدین (1407 هـ)، تجرید الاعتقاد، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
طوسی، نصیرالدین (1405 قـ)، تلخیص المحصل، بیروت: دارالاضواء.
طیبنیا، صالح (1392)، نظریه عنایت جایگاه و مبانی آن در فلسفه ابنسینا، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، پایاننامه دکتری فلسفه و کلام اسلامی.
عجم، رفیق (2000)، موسوعة مصطلحات الإمام الغزالی، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون.
عمید، حسن (1364)، فرهنگ عمید، ج 1، تهران: امیرکبیر.
غزالی، محمد (1361)، تهافت الفلاسفه، ترجمه علی اصغر حلبی، تهران: نشر دانشگاهی.
فخر رازی، محمد بن عمر، نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، (هـ 1405)، تلخیص المحصل المعروف بنقد المحصل، بیروت: دارالاضواء.
فخر رازی، محمد بن عمر (1411 هـ)، المحصل، تحقیق دکتر اتای، عمان: دار الرازی.
کهدانی تفرشی، مهناز (1396)، غرض الهی از دید ابنسینا و مقایسه آن با نظر متکلمان، فصلنامه پژوهشی حکمت سینوی (مشکوه النور)، سال بیست و یکم، شماره 58، صص 41- 59.
مصطفی، ابراهیم؛ زیات، احمد حسن، (1989 م)، معجم الوسیط، استانبول: دارالدعوه.
مطهری، مرتضی (1384)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 8، تهران: صدرا.
معلوف، لویس (1371)، المنجد فی اللغه العربیه المعاصره، قم: نشر اسماعیلیان.
مفید، محمد بن محمد (1413 ق)، النکت الاعتقادیه، قم: دارالمفید.
نصری، عبدالله (1386)، فلسفه آفرینش، قم: دفتر نشر معارف.