دوره 5 (1403)
دوره 4 (1402)
دوره 3 (1401)
دوره 2 (1399)
دوره 1 (1398)

تعداد مشاهده مقاله

85,775

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

36,504

نسبت مشاهده بر مقاله

739.44

نسبت دریافت فایل بر مقاله

314.69

تعداد مقالات ارسال شده

249

تعداد مقالات رد شده

92

درصد عدم پذیرش

37

تعداد مقالات پذیرفته شده

116

درصد پذیرش

47

 پژوهشگران  ارجمند؛

1-لطفا جهت پیگیری مقالات،  فقط با ارسال پیام از طریق "تماس با ما " سامانه  و یا آدرس https://jcst.atu.ac.ir اقدام فرمایید.

2-هنگام ارسال مقاله، بارگذاری چکیده انگلیسی  الزامی است. مقالات بدون چکیده انگلیسی مطلقا بررسی نخواهند شد.

نشریه پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه یک نشریه با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث فلسفی و کلامی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فلسفه کلام  انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم پژوهش کلامی را گزارش می دهند می باشد.   

نشریه پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه فقط به صورت  آنلاین منتشر می شود.

نویسندگان گرامی ؛

در چکیده فارسی مقاله انتظار می رود 5 مورد اساسی به روشنی  و به صورت پر رنگ مشخص شوند : (مسئله، هدف، روش، یافته ها و نتیجه )؛ از اینرو خواهشمنمد است در تدوین چکیده ها دقت لازم را به عمل آورید همچنبن  با توجه به اینکه این نشریه در شرف بین المللی شدن است، در این راستا ارسال چکیده مبسوط انگلیسی مقاله به صورت فرمت زیر الزامی می باشد:

1- تعداد کلمات  چکیده مبسوط انگلیسی: 1200-700 

2- مقدمه ( بیان کلی از پژوهش انجام شده)

3- پیشینه پژوهش

4- روش تحقیق

5-نتیجه  نهایی 

6- واژه های کلیدی 

ضمنآ نمونه ساختار چکیده مبسوط مورد نظر به پیوست می باشد. 

هزینه بررسی اولیه مقاله 2000000 ریال و هزینه پذیرش نهایی مقاله 4000000 ریال است.


فرهیختگان گرامی؛ این نشریه برای شماره پاییز و زمستان 1404 از پژوهش های کلامی تطبیقی بین اسلام ( شیعه امامیه )، و سایر ادیان استقبال می نماید.

تاثیر نحوۀ حدوث نفس بر تفاوتهای ادراکی زن و مرد (مقایسۀ مبانی و نتایج نظریات خواجه نصیر الدین طوسی و ملاصدرا)

سعید انواری؛ سنا فیروزه

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.83652.1201

چکیده
  مسئله: متکلمین و فلاسفه، اکثرا زنان و مردان را در عقل نظری یکسان دانسته و در عقل عملی متفاوت به شمار آورده‌اند. این دیدگاه با مبنای روحانیة الحدوث بودن نفس سازگار است که تفاوت زن و مرد را بر اثر جایگاه اجتماعی ایشان و در حوزۀ عقل عملی دانسته است. اما از آنجا زن و مرد از لحاظ ویژگی‌های جسمانی متفاوت هستند، بر اساس نظریۀ جسمانیة الحدوث ...  بیشتر

نقد دیدگاه نواندیشان (دهلوی، جابری و سروش) دربارۀ معراج پیامبر اکرم (ص) از منظر مفسران فریقین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی

کاووس روحی برندق؛ اسماعیل شعبانی کامران

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.84593.1217

چکیده
  مسئله: این پژوهش به بررسی و نقد دیدگاه‌های نواندیشانی همچون دهلوی، جابری و سروش درباره مسئله معراج پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد و با استناد به تفاسیر قرآن و سایر دیدگاه‌های انتقادی، آن‌ها را ارزیابی می‌کند. هدف: دستیابی به درکی صحیح و جامع از نحوه وقوع معراج پیامبر اکرم (ص) است. روش: این پژوهش در مرحله گردآوری داده ها، به شیوه کتابخانه‌ای ...  بیشتر

وحی و شهود در نظر روزبهان بقلی شیرازی

محمود شالویی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.84592.1216

چکیده
  روزبهان بقلی شیرازی، به قرآن و حدیث توجه بسیار داشته و با توجه به اندیشه و آثارش اعتنای او به کشف و شهود خویش به چشم می‌آید. او به وحی به عنوان الهام غیبی حضرت حق و پیامبران اعتقاد دارد و کشف و شهود عارفان را نیز لطف و مرحمتی الهی میداند. مسأله تحقیق بررسی جایگاه وحی و شهود دراندیشه روزبهان بقلی است که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده‌است. ...  بیشتر

تحلیل تطبیقی نظریه تحول خداوند به نسبت باورهای مومنان از دیدگاه ابن عربی و اهل حدیث و نقادی آن براساس مبانی کلامی امامیه

محمود صیدی؛ مجید بیگی؛ صالح حسن زاده

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.83687.1205

چکیده
  اهل حدیث براساس حدیثی اعتقاد برآن دارند خداوند نسبت به ادراک وباور مومنان تغییر می نماید ابن عربی ایده رویت خداوند را از سوی متکلمان اشعری مسلک پذیرفته و در رویکردی ابداعی نظریه تحول الهی به صورت اعتقادات و باورهای مومنان را نیز بدان افزوده است بنیان این نظریه، حدیثی است که در منابع روائی اهل سنت نقل گردیده وبطور کلی تبدیل به یکی از ...  بیشتر

تحلیل تطبیقی ابدیت عذاب از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی

فردین دارابی میدانی؛ محمد شعبانپور

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.84243.1213

چکیده
  مسئله جاودانگی عذاب در جهان واپسین، یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز در علوم اسلامی است که به مفاهیمی چون رحمت الهی، عدالت و فطرت انسانی ارتباط دارد. حکیمان الهی خداوند را خیر مطلق و دارای رحمت واسعه می‌دانند، در حالی که فطرت انسانی بر اساس آیه «و نفخت فیه من روحی» به سنخ الهی مرتبط است. از این‌رو، خطاهای انسانی به‌عنوان مسائل ...  بیشتر

بررسی تطبیقی اعاده معدوم از منظر امامیه و ماتریدیه

حسین عارفی نیا؛ محمد رضاپور؛ مصطفی سلطانی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.85341.1227

چکیده
  چگونگی رستاخیز انسان در محشر از مباحث مهم مربوط به معاد در بین مذاهب است. این مقاله با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای به روش تحلیلی ـ مقایسه‌ای در مقام جواب به این سؤال است که از منظر امامیه و ماتریدیه، رستاخیز انسان در قیامت به صورت اعاده عین معدوم خواهد بود یا تجمیع اجزاء پراکنده خواهد بود؟ به گونه‌ای که اعاده و برگشت انسان ...  بیشتر

تقیه در سیره عملی امام سجاد(ع) بازخوانی تطبیقی برجسته‌ترین روایات و پاسخ به چالش پارادوکس دروغگویی تقیه

فاطمه طاهری زاده؛ محمد معینی فر

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.85615.1230

چکیده
  سجاد(ع) در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخ اسلام، یعنی دوران پس از عاشورا و حاکمیت استبدادی بنی‌امیه، با بهره‌گیری از شیوه تقیه، توانست گام‌های مؤثری در جهت حفظ و گسترش مکتب تشیع بردارد. ایشان با درک عمیق از شرایط سیاسی و اجتماعی، از تقیه نه‌تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ جان خویش و پیروانش، بلکه به‌مثابه ابزاری راهبردی برای ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی نظریه‌های معنا در بین اصولیان مسلمان و فیلسوفان زبان غربی

محمدصادق کاملان؛ سعید ضیائی‌فر؛ امیر حسین صفاحسینی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.80518.1189

چکیده
  مساله این نوشتار، معناشناسی و بحث از هستی شناسی معناست. درواقع در این مقاله به دو رویکرد هستی شناسانه در معنا پرداخته می شود. رویکرد وجودی و رویکرد عدمی. معنا شناسی نقش تعیین کننده ای در روند تفسیر متن وکشف معنا دارد. در این مقاله سعی شده به روش استدلالی و فلسفی ، دیدگاه دو گروه از متخصصان دانش‌های زبانی بررسی گردد. استدلالها و نظراتی ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی معناشناسی صفات الهی ( احد و واحد) در قرآن کریم از دیدگاه مفسران فریقین

مریم علیزاده؛ زری پیشگر

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.85373.1228

چکیده
  یکی از اهداف قرآن کریم، شناخت و معرفت به خداوند است. به همین منظور در موارد مختلف از اوصاف الهی یاد می‌کند. اما به دلیل تمرکز مفسران بر دستیابی به معارف قرآنی و کشف مراد الهی از آیات، معناشناسی اوصاف الهی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همین امر در برخی موارد باعث غلفت از هدف قرآن در شناخت اوصاف الهی شده و در برخی موارد نیز سوء فهم درمعرفت ...  بیشتر

نقد و پاسخ‎ به مغالطات ناصرالقفاری در باب کیفیّت علمِ امامان اثناعشری

حسین رضایی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.79409.1164

چکیده
  از مباحث مهم امامت، علم و گسترۀ دانشی امام معصوم است. پژوهش‎حاضر، درصدد نقد و پاسخ به شبهاتی که به عنوان هم‌رتبگی علم امامان با علم الهی در کتاب قفاری طرح شده می‎باشد. وی تلاش کرده با دستیابی به برخی از ادلّه و شواهد مکتوب روایی، استمرار نزول وحی بر امامان دوازده‌گانه بنابر‌اعتقاد امامیه پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله را ...  بیشتر

صورت‌بندی جایگاه تاثیرگذاری و مواجهه جریان‌های رقیب دانشی-ارزشی در کلام‌سیاسی آیت‌الله جوادی‌آملی(برمبنای هرمنوتیک اسکینر)

علی آقاجانی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.85243.1223

چکیده
  آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی از اندیشمندان‌معاصری است که در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی-اسلامی، به‌ویژه کلام سیاسی، صاحب‌نظر بوده و شخصیت علمی او به دلیل جامعیت‌نسبی در دین‌شناسی و پردازش مسائل کلام‌سیاسی، و همچنین ورود به سیاست نظری و عملی در جایگاه عالم‌دینی، شایسته بررسی و تحلیل از ابعادمختلف، ازجمله جریان‌های فکری رقیب ...  بیشتر

راهکارهای قرآنی و روایی ایجاد تعادل بین تبری با مفهوم مدارا در جوامع چند فرهنگی

علی غضنفری؛ مریم حسینی

دوره 6، شماره 10 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.86883.1239

چکیده
  یکی از آموزه‌های اسلام "تبری" یعنی دشمنی با دشمنان خدا و اهل باطل است که به عنوان رکن اساسی ایمان، هویت دینی مسلمانان را شکل می‌دهد و در منظومه اعتقادی اسلام از جایگاهی ویژه برخوردار است. از سوی دیگر در اسلام بر"مدارا " به معنای تحمل و احترام به عقاید گوناگون و انعطاف پذیری در تعامل با دیگران تاکید شده است. هرگونه سوء برداشت از این مفاهیم ...  بیشتر

بررسی و نقد دیدگاه پوزیتیویستی آگوسنت کنت در باب منشأ دین بر اساس نظریه فطرت شهید مطهری
دوره 4، شماره 7 ، مهر 1402، ، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.74084.1132

چکیده
  منشأ دین یکی از مباحث مهم در فلسفه دین و کلام جدید است که در مورد آن دیدگاه‌های مختلفی از سوی متفکران غربی و اندیشمندان اسلامی مطرح شده است. آگوست کنت جامعه‌شناس مشهور فرانسوی منشأ دین را جهل آدمی می‌داند. ازآنجایی‌که نگرش وی در این زمینه مبتنی بر مراحل تکامل اندیشه بشر است و دین را محصول مرحله اول، یعنی دوره تبیین الهیاتی پدیده‌ها ...  بیشتر

بررسی مفهوم «نبی» و «رسول» در المیزان و مفاتیح‌الغیب فخر رازی
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 305-344

https://doi.org/10.22054/jcst.2020.53594.1038

چکیده
  توجه به معنای ­لغوی واژه رسول و نبی در قرآن، و اینکه چه­ موقع رسول خطاب شده­اند؛ چه ­موقع نبی، نکتۀ مهمی است که کمتر مورد توجه قرآن­پژوهان قرار­گرفته­است. عده­ای آن­دو را هم­معنا و گروهی حکم به تباین معنایی ­واژه رسول و نبی کرده­اند. پژوهش حاضر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی را با استفاده از ابزار کتابخانه­ای ...  بیشتر

مسئله امامت از دیدگاه غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 301-327

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.38462.1001

چکیده
  غزّالی وجود امام را به ادلة شرعی و اجماع امت، ضروری و برای قوام دین و دنیا مفید می‌داند؛ اما عصمت را برای امام شرط نمی‌داند. او معتقد است تنها در امور کشورداری وتجهیز سپاه و... به امام نیاز است؛ و از آنجا که برای انجام این قبیل کارها به علم الهی و لدنّی نیازی نیست، از این‌رو، به عصمت نیازی نیست. او مانند دیگر پیروان اهل سنّت، تعیین امام ...  بیشتر

تحلیل ارتباط قضا و قدر با بداء از نگاه فریقین
دوره 4، شماره 7 ، مهر 1402، ، صفحه 231-254

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.77574.1146

چکیده
  یکی از مهم‌ترین بحث‌های کلامی مسئله قضا و قدر علمی و ناسازگاری آن با بداء است. برخی از علمای عامه بر این باور هستند که هرگز تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی‌شود، زیرا این امر را با علم خداوند مغایر می‌دانند. در مقابل این گروه، امامیه معتقد به تغییر قضا و قدر الهی هستند، زیرا ازنظر آنان قضا و قدر بر دو قسم است: قضا و قدر حتمی؛ قضا و ...  بیشتر

بررسی تطبیقی صفت قیام مسلحانه امام از نگاه امامیه و زیدیه
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 69-98

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.44555.1014

چکیده
  امامت یکی از اصول بنیادین اسلامی است که بسیاری از اصول دیگر در پرتو آن تبیین می‌شوند. همان‌گونه که اختلاف در امامت به‌عنوان اصل بنیادین، سبب به‌وجود آمدن برخی از فِرَق اسلامی گردیده، اختلاف در صفات امام نیز باعث به‌وجود آمدن فِرَقی مانند امامیّه و زیدیّه در عالم تشیّع شده است. صفاتی مانند قیام مسلّحانه، عصمت، افضلیّت، علم، نسب ...  بیشتر

تفاهم نامه میان دوفصلنامه علمی کلام تطبیقی شیعه و انجمن کلام اسلامی حوزه

نشریه علمی کلام تطبیقی شیعه در ارزیابی سال 1403وزارت عتف بر رتبه ب استوار ماند. 

صاحب امتیاز:
دانشگاه علامه طباطبائی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2717-1108

شاپا الکترونیکی: 2717-1116