مطالعة تطبیقی اقوال شیعۀ امامیه و معتزلۀ بصره در «وجوب قبول توبه» بر خداوند

زهره اخوان مقدم؛ شهلا حقی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 7-44

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.60113.1056

چکیده
  یکی از معارف مهم و پربسامد قرآنی موضوع توبه است. توبه یا بازگشت، هم به خدا و هم به بنده نسبت داده می‌شود. در مباحث کلامی فرق، اگرچه در برخی مباحث بین شیعه و معتزله اتفاق نظر وجود دارد، اما در مسئلة قبول توبه، چنین نیست. معتزله بصره قائل است که قبول توبه برخداوند واجب عقلی است، و اگر قبول نکند فعل قبیح انجام داده، در حالی که اشاعره و شیعۀ ...  بیشتر

عدم انتساب جبر به اشاعره با محوریت حکمت متعالیه

طیبه خسروی؛ علی الله بداشتی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.65151.1071

چکیده
  مکتب اشعری در توحید افعالی همانند شیعه، تمام امور هستی را به خداوند نسبت میدهد و اراده انسان را در هر لحظه محتاج علت میداند. لذا تفسیر نظریه کسب به جبر، قابل تردید و بررسی میباشد. در پی بررسی دقیقتر انتساب جبر به اشاعره، از دو طریق موضوع بررسی شده است. تفاوت قدرت و اراده در انسان و همچنین اعتقاد به قضا وقدر و رابطه آن با اختیار انسان با ...  بیشتر

زیارت در ادیان توحیدی و نقش معنوی و تمدنی

حافظ نجفی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 67-102

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.67428.1081

چکیده
  زیارت، عملی عبادی است که با هدف جستجوی معنویت در یک مکان مقدس صورت می گیرد. بررسی ها در سابقه تاریخی زیارت نشان می دهد چنین عملی در ادیان پیش از اسلام مانند زرتشت، یهود و مسیحیت نیز وجود داشته و تأکید به سفرهای زیارتی با محوریت کسب معنویت صورت می گرفته است. در این تحقیق که با روش توصیفی و تحلیلی صورت می گیرد، به دنبال پاسخ به این سؤال ...  بیشتر

بررسی انتقادی دیدگاه نواندیشان معاصر درباره عصمت امام با تاکید بر نظر اصحاب ائمه(ع).

محمد تشکری آبقد؛ محمد علی وطن دوست

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 103-134

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.68606.1086

چکیده
  مسئله عصمت امام ازجمله مباحث مهم کلامی است که در میان متکلمان مسلمان با دو رویکرد عمده مورد بحث قرارگرفته است. بسیاری از متکلمان شیعه، طرفدار نگاه حداکثری درباره گستره عصمت امام هستند و برخی نیز به رویکرد حداقلی دراین‌باره باور دارند. برخی از نو‌اندیشان معاصر مانند مدرسی طباطبایی، کدیور، سروش و صالحی نجف‌آبادی، با نگاهی تاریخی ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی گستره عصمت رسول خدا در قرآن کریم از منظر طبرسی و فخر رازی

سیدسجاد جعفری

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 135-158

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.66478.1079

چکیده
  بحث از عصمت انبیاء از مباحثی است که همواره بین امامیه و اهل سنت در گستره و محدوده آن اختلاف بوده است شیعیان امامی با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر  شخصیت ایشان را به‌گونه‌ای ترسیم کرده‌اند، اما متکلمان و مفسران اهل سنت با اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر  در همه شئون باورمند نیستند. مقاله حاضر ...  بیشتر

آثار اجتماعی اعتقاد به قضا و قدر در زندگی انسان از منظر قرآن و روایات

معصومه زارع ده‌آبادی؛ مجید معارف؛ قاسمعلی کوچنانی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 159-180

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.65676.1072

چکیده
  اعتقاد به قضاء و قدر الهی یکی از اعتقادات مسلم اسلامی است زیرا آیات و روایات بسیاری بر آن تصریح دارند و علاوه بر بُعد فلسفی جنبه اجتماعی و عملی نیز دارد. و در روش و عمل و روحیه اجتماعی و در عظمت اقوام و ملل مؤثر است. هدف این پژوهش بررسی نقش آثار اجتماعی اعتقاد به قضاء و قدر با تکیه بر آیات قرآن است. در این مقاله که با روش توصیفی، تحلیلی ...  بیشتر

نقد و بررسی دیدگاه صاحب تفسیر المنار در عدم جواز زیارت و ادعای قبوریه بودن شیعه

فاطمه فلاح تفتی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 181-208

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.67435.1082

چکیده
  زیارت شامل سه رکن زائر، مزور و گرایش قلبی بوده که علاوه بر آنکه شخص زائر با مرتبه و جلالت اولیا الله آشنا می‌شود، اثرات غیرقابل‌انکاری در سازندگی روحی و معنوی وی دارد. بااین‌وجود اعتقاد سلفیه بر این است که زیارت صرفاً یعنی عبادتی برای قبور و ازاین‌جهت نسبت قبوریه را به شیعیان می‌دهند. از جمله رشیدرضا در تفسیر المنار خود که یکی از ...  بیشتر

بررسی جایگاه الهیات رهایی‌بخش مسیحی در پراگماتیسم پیامبرانه کرنل وست

محمد علی عاشوری کیسمی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 209-230

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.70071.1090

چکیده
  کرنل وست پیامبران را دارای دو خصوصیت عشق و شجاعت در برابر شیطان زمان خود می‌داند و با نام‌گذاری رویکرد خود تحت عنوان پراگماتیسم پیامبرانه، قصد دارد همین‌ خصوصیات را پرورش دهد. او برای رسیدن به پراگماتیسم پیامبرانه، از سنت پراگماتیسم، مارکسیسم، فلسفه سیاه‌پوستان آمریکا و الهیات رهایی‌بخش مسیحی استفاده می‌کند. در مقاله حاضر با ...  بیشتر

بررسی شرک بودن دعای غیر الله با تکیه بر آیه «لا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً» در مقایسه دیدگاه شیعه و وهابیان

محمدجعفر میلان نورانی؛ سیدرضا هاشمی شاه‌قبادی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، صفحه 231-256

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.54675.1039

چکیده
  در دیدگاه عناصر وهابی، دعا از اهم عبادات و به معنای درخواست همراه با تذلل است. آنان با استناد به آیه «فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدا»، خواندن غیرخدا را باطل و یا شرک دانسته و آن را فقط در امور عادی و مخاطب حاضر و زنده جایز می‌شمارند. در حالی که بررسی مفهوم «دعا» در قرآن با تکیه بر دیدگاه برخی علمای شیعه، نشان می‌دهد که ...  بیشتر