نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار فقه و حقوق، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، ایران.

چکیده

مسأله خلافت و امامت بعد از نبوت از مهم‎ترین مسائل کلامی و تاریخی در جامعه اسلامی است. امامیه با تأکید بر معیار عصمت این مقام را در انحصار امامان معصوم علیهم­السلام می‎داند. عامه در تبعیت از سقیفه خلافت خلفای سقیفه و سایر خلفا را پذیرفته‎اند. پذیرش حاکمیت خلفای سقیفه با چالش عقلی تقدیم شخص مفضول بر شخص افضل، (امیرالمؤمنین علیه­السلام)، رو به رو است. از این رو علمای عامه در صدد رفع و حل این چالش عقلی بر آمده‎اند. ابن ابی­الحدید معتزلی این مهم را با رویکردی فقهی به انجام رسانده و حلبی تلاش کرده با رویکردی عقلی-سیاسی به انجام برساند. حلبی مبتنی بر مبنای بوعلی سینا در تفکیک بین علم وعقل با ادعای فزونی توانمندی سیاسی مفضول تن به جواز تقدیم وی داده­است. با تمام این تلاش‎ها قول به جواز تقدیم مفضول از جهات گوناگون عقلی و قرآنی مخدوش است. در این مقاله با بررسی تطبیقی کلام ابن ابی الحدید و حلبی به ریشه‎های تاریخی این قول پرداخته‎ایم و با روش تحلیلی – توصیفی اشکالات آن را با دقت احصا کرده‎ایم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Permissibility of Preference of The Inferior, (The Lower) to The Superior Person in Imamate and Caliphate, A Comparative Study in The Words of Ibn Abi al-Hadid and Hafiz Burhan al-Din Halabi Shafi'i

نویسنده [English]

  • Seyed Mohammad Hassan Momeni

Assistant Professor of Fiqh ,(Jurisprudence), and Law, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. Professor of Jurisprudence, (Fiqh), at Qom seminary, Iran.

چکیده [English]

The issue of caliphate and imamate after prophethood is one of the most important theological and historical issues in Islamic society. Imamiyyah, by emphasizing the standard of infallibility, considers this position to be exclusive to the infallible imams, peace be upon them. In obedience to Saqifah, AL-Ammah has accepted the caliphate of Saqifah and other caliphs. Accepting the rule of the Saqifah caliphs is facing the intellectual challenge of preference of an inferior person, (the low), to the one who is the best and the superior, (Commander of the Faithful -Amirul Momineen- Ali, peace be upon him). Therefore, Sunni scholars have tried to resolve this intellectual challenge. Ibn Abi al-Hadid Mu'tazili accomplished this task with a jurisprudential approach and Halabi tried to accomplish it with a rational-political approach. Halabi, based on Bo Ali Sina's basis in distinguishing between science and reason, with the increased claim of the political power of the inferior, has given in to his permission. Despite all these efforts, the idea of permissibility prefers the inferior, (the low), and is distorted from various intellectual and Quranic aspects. In this article, we have studied the historical roots of this saying by comparing the sayings of Ibn Abi al-Hadid and Halabi, and we have carefully counted its problems with the analytical-descriptive method

کلیدواژه‌ها [English]

  • Preference of an Inferior
  • Preference to the Superior Person
  • Ibn Abi al-Hadid
  • Halabi
  • Separation of Science and Reason
  • Empowerment in Politics
قرآن کریم.
ابن ابی­ الحدید، عبدالحمید. (بی­تا). شرح نهج البلاغه. قم: مکتبه آیت­الله مرعشی نجفی.
ابن جوزی، عبد الرحمن بن علی. (1409ق). مناقب الامام احمد بن حنبل. بیروت: دار­الهجره.
ابن حجاج، مسلم. (بی­تا). الجامع الصحیح. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن حجر، احمد بن علی. (1300ق). فتح الباری فی شرح البخاری. بیروت: دار­المعرفه.
ابن کثیر، اسماعیل. ( 1413ق). البدایه و النهایه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابو حنیفه، احمد. (1960م) أخبار الطوال. مصر: دار احیاء الکتب العربیه.
ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین. (بی­تا). الأغانی. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ایجی، قاضی عضد الدین. (بی­تا). المواقف فی علم الکلام. بیروت:. عالم الکتب.
باقلانی، ابوبکر. (1987م). التمهید فی اصول الدین. قم: دار­الثقافه.
بوعلی سینا، حسین. (1404ق). الشفاء - الالهیات. قم: کتابخانه آیت­الله مرعشی نجفی.
ترمذی، محمد. (1292ق). الجامع الصحیح. مصر: بولاق.
تفتازانی، سعد­الدین. (1409ق). شرح المقاصد. قم: منشورات شریف رضی.
جرجانی، میرسید شریف. (1225ق). شرح المواقف. قم: منشورات شریف رضی.
حاکم حسکانی، عبید الله بن عبد الله. (بی­تا). شواهد التنزیل. بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
حلبی، برهان­الدین علی بن ابراهیم. (بی­تا). السیره الحلبیه. بیروت: المکتبه الاسلامیه.
حموینی جوینی، ابراهیم. (بی­تا). فرائد السمطین. بیروت: مؤسسه المحمودی.
خطیب بغدادی، ابوبکر. (1360ق). تاریخ بغداد. مصر: سعادت.
ذهبی، ابوعبدالله. (بی­تا). میزان الإعتدال. لبنان: دارالفکر.
صفار. محمد بن حسن. (1404ق). بصائر الدرجات. قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
طبری، محب الدین احمد. (بی­تا). الریاض النضره. مصر: الاتحاد.
فیض­الاسلام. علی نقی. (1368ش). ترجمه و شرح نهج البلاغه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات فقیه.
قاضی بیضاوی. عبدالله بن عمر. (1405ق). منهاج الوصول فی معرفه علم الاصول- الابتهاج بتخریج احادیث المنهاج. بیروت: عالم­الکتب.
قندوزی حنفی، سلیمان. (بی تا). ینابیع الموده. ط اسلامبول: بی نا.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1407ق). کافی شریف. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مقدس اردبیلی، احمد بن محمد. (1383ش). حدیقة­الشیعه. قم: انصاریان.
مؤمنی، سیدمحمد حسن. (1392ش). امامت از نگاه عقل و معرفت دینی. قم: دلیل ما.
هیثمی، ابوالحسن. (1408ق). مجمع الزوائد. بیروت: دار­الکتب العلمیه.