نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

سطح چهار حوزه، مدرسه معصومیه خواهران قم، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر عهده‌دار ارزیابی نقدعلامه جوادی در تفسیرتسنیم بر آراء تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان است. این دو تفسیر ، در تراز تفاسیر گرانسگ شیعه است. اهمیت مقاله حاضر از جهت نمایاندن دیدگاه انتقادی تفسیر تسنیم نسبت به المیزان است، تا بعد کسب آگاهی لازم در این زمینه ، بتوان پاسخگوی شبهات پرسشگران بود. از نکات قابل توجه در تفسیر تسنیم نقد دیدگاه‌های تفسیری است گاهی مفسر تسنیم، در عرصه نظر آزاد اندیشی خود را پنهان نمی‌دارد حتی به نقد دیدگاه استاد خود می‌پردازد. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی انتقادی به مهم‌ترین محور نقد ایشان در باب قاعده سیاق در آیات 30 بقره و32 انفال پرداخته است. لذا بر اساس ارزیابی صورت گرفته در هر دو تفسیر با استناد به قواعد و مدارک تفسیری این نتیجه حاصل شد که در آیات موردبحث در برخی موارد دیدگاه علامه طباطبایی و در برخی دیگر ، دیدگاه علامه جوادی از اتقان بیشتری برخوردار است و به واقع نزدیکتر به نظر می رسد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining Javadi Amoli's theological view on al-Mizan in the context of verses 30 of Baqarah and 32 of Anfal

نویسنده [English]

  • Roghayeh hamel

Level 4, Masoumiyeh School of Islamic Seminary for Women, Qom, Iran

چکیده [English]

The current research is responsible for evaluating the criticism of Allameh Javadi in Tafsir Tasnim on the exegetical opinions of Allameh Tabatabai in Tafsir al-Mizan. These two interpretations are at the same level as Shiite interpretations. The importance of this article is to show the critical point of view of Tasnim's interpretation of al-Mizan, so that after gaining the necessary knowledge in this field, one can answer the doubts of the questioners

One of the notable points in Tasnim interpretation is the criticism of interpretive views. Sometimes Tasnim commentators do not hide their free thinking in the field of opinion, even criticizing their teacher's point of view. The upcoming research has dealt with the most important axis of his criticism about the rule of context in verses 30 of Baqarah and 32 of Anfal with a critical analytical method. Therefore, based on the evaluation of both interpretations, citing the rules and documents of interpretation, it was concluded that in some cases, Allameh Tabatabai's point of view and in some other cases, Allameh Javadi's point of view is more sophisticated and closer to reality. arrives .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Criticism of perspective
  • context
  • Caliphate of Allah
  • Tafsir al-Mizan
  • Tafsir Tasnim
 قرآن.
 آخوند خراسانى، محمدکاظم بن حسین. (1409ه.ق). کفایه­الأصول. چاپ اول. قم: موسسة آل البیت علیهم­السلام.
ابن­منظور، احمد بن مکرم بن على. (1414ه.ق). الأنصاری الرویفعى الإفریقى. أبواالفضل. لسان­العرب. ج10. چاپ سوم. بیروت: دار صادر.
الجوهری الفارابی، أبو نصر إسماعیل بن حماد. (1407ه.ق). صحاح اللغه. ج4. چاپ چهارم. بیروت: دار­العلم للملایین.
 جوادی‌آملی، عبدالله. (1389ه.ش). تسنیم. ج3. چاپ هشتم. قم: موسسه اسراء.
 حسن بن على، امام یازدهم علیه­السلام‏. (1409ه.ق). التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام‏. چاپ اول‏. قم‏: مدرسه الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف.
 صدر، محمدباقر. (1989م). دروس فی علم الاصول. الحلقة الاولی. الطبعه الثانیه. بیروت: لبنان. دارالکتاب اللبنانی.
طباطبایى، محمدحسین. (1390ه.ش). المیزان فی‌تفسیر القرآن. ج1. چاپ‌دوم. لبنان: بیروت. مؤسسه الأعلمی للمطبوعات‏ .
فیومى، احمد بن محمد. (1414ه.ق). المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى. چاپ دوم. قم: موسسه دار­الهجره.
القزوینی الرازی، أحمد بن فارس. (1979م ). معجم مقاییس اللغه. ج3. بی­جا: دار­الفکر.
معرفت، محمد هادی. (1390ه.ش). تفسیر اثری جامع . ج1. چاپ اول. قم: انتشارات تمهید.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى. (1403ه.ق). بحار الأنوار. ج18 و 37. چاپ دوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
‏نائینى، محمد حسین. ( تقریرات کاظمى خراسانى، محمد على). (1376ه.ش). ‏ فوائد الاُصول. چاپ اول. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.