نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

ناصر بن علی قفاری از اساتید سلفی دانشگاه محمد بن سعود در کتاب «اصول مذهب الشیعه الامامیه، عرض و نقد» به نقد آرای شیعیان پرداخته است. فصل نخستین کتاب او دیدگاه شیعیان درباره قرآن را به بوته نقد کشیده است. مساله تحریف قرآن یکی از موضوعات مطرح در این بخش است.از نظر او شیعیان از دیرباز باور به تحریف قرآن داشته اند. او با استفاده از برخی از منابع شیعی مانند کتاب «فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» میرزا حسین نوری، و با نظر به برخی از روایات کتاب کافی، شیخ کلینی را از باورمندان به تحریف قرآن دانسته است. این نوشته ادعاهای او را بررسی کرده و نشان می دهد که شیخ کلینی هرگز ادعای باور به تحریف قرآن را مطرح نکرده و از روایات کافی نیز چنین انگاره ای استخراج نمی شود از سویی شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می دهد شیخ کلینی معتقد به تحریف قرآن نبوده است.

کلیدواژه‌ها

ابن حزم علی بن احمد. (1416 ه.ق.). الفصل فی الملل و الأهواء و النحل محشی احمد شمس‌الدین. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌شاذان. (1363). الایضاح. تحقیق: السید جلال الدین الحسینی الأرموی المحدث. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
ابو عمر دانی، عثمان بن سعید . (1414 - 1994م.). البیان فی عدد آی القرآن. تحقیق: غانم قدوری الحمد الکویت مرکز المخطوطات والتراث.
احسانی فر لنگرودی، محمد. (معاصر)؛ نفی برداشت تحریف از صحیحه هشام در«الکافی»؛ مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی ثقه الاسلام کلینی ج5 ص193 ـ 217؛ قم دارالحدیث 1387ش ص197 ـ 198.
جوادی نیا، حسین و رفعت نژاد، محمد تقی. « نقد دیدگاه قفاری دربارۀ کتاب کافی». شماره14 شیعه پژوهی. بهار و تابستان1397.
حسینی قزوینی، سید محمد. ( 1430ق ـ 2009م.). نقد کتاب اصول مذهب الشیعه. قم: موسسه ولی عصر (عج).
حلی، حسن بن سلیمان. (1950م ). مختصر بصائر الدرجات نجف اشرف منشورات مطبعة حیدریه. قم: انتشارات الرسول المصطفى (ص).
خوئی، ابوالقاسم. (د.1411ق). البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار­الزهراء. چاپ چهارم. 1395 ـ 1975م ص197 ـ 200.
سلیم بن قیس هلالی. ( 1422ق ـ 1380ش). کتاب سلیم. تحقیق: انصاری، محمد باقر. قم: دلیل ما.
صدوق. (1414). الاعتقادات فی دین الامامیه. تحقیق: عصام عبد السید. چاپ دوم . بیروت: دار­المفید.
____. (بی تا). علل الشرایع تقدیم. السید محمد صادق بحر العلوم. نجف: المکتبه الحیدریه.
صفار، محمد بن الحسن. (1362). بصائر الدرجات. تحقیق: میرزا حسن کوچه باغی. تهران: انتشارات اعلمی.
طبرسی. (1415ق ـ 1995م.). تفسیر مجمع البیان. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طوسی، محمد بن حسن. (1404ق). اختیار معرفه الرجال. قم: موسسه آل البیت (ع).
علی بن ابراهیم قمی. (1404). تفسیر القمی. قم: چاپ طیب موسوی جزائری.
فیض کاشانی. (1406 ق.). الوافی. اصفهان: کتابخانه امیر المومنین.
 (بی­تا). تفسیر اصفی. تحقیق مرکز پژوهش­ها و تحقیقات اسلامی تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ج2. ص1162.
 ( 1416ق.). تفسیر صافی. چاپ دوم. تهران: کتابخانه صدر.
قاضی نعمان مغربی، ابو حنیفه نعمان بن محمد. (1414ق.). شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار. تحقیق: چاپ دوم. سید محمد حسینی جلالی انتشارات اسلامی.
قفاری، ناصر بن علی. نقد و بررسی پایه­ها و اصول مذهب شیعه دوازده امامی. بی­ جا: بی تا.
کریمیان محمود؛ (1387). صیانت قرآن از تحریف در احادیث الکافی؛ مجموعه مقالات فارسی کنگره بین‌المللی ثقه الاسلام کلینی. ج5 ص73 ـ 157. قم: دارالحدیث. ص119 ـ 120.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1363ش). الکافی. تصحیح: علی اکبر غفاری چاپ پنجم تهران دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی. (1403 ـ 1983م.). بحارالانوار. چاپ دوم. بیروت: الوفاء.
(1404). مرآه العقول. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مرادیان، فروغ؛ مستفید، حمیدرضا. تحلیل آراء و روش­های حدیث شناختی. محمدباقر بهبودی در کتاب صحیح الکافی با تأکید بر کتاب علل الحدیث نامة الهیات. سال دوازدهم. شماره چهل و نهم زمستان1398. ص62ـ 86.
مفید، محمد بن محمد بن نعمان. (1414ق.). اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات. بیروت: دارالمفید.
ملا صالح مازندرانی. (1421ق.). شرح اصول کافی. تعلیقات: میرزا أبو الحسن شعرانی. دارإحیاء التراث العربی.
میرزای نوری، حسین بن محمد تقی. ( بی تا). فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب. چاپ سنگی. قطع وزیری. بی جا.
نجار زادگان، فتح الله. (معاصر). تأملی در احادیث تحریف نمای الکافی. مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی ثقه الاسلام کلینی. ج5.ص157ـ 193. قم: دارالحدیث. 1387ش. ص161 ـ 162.
(1424). سلامه القرآن من التحریف. تهران: مشعر.
نجاشی، ابوالعباس احمد بن علی. (1416). چاپ پنجم. رجال النجاشی. قم: انتشارات اسلامی.