مطالعه تطبیقی معنا یابی خالقیت با تاکید بر آیه 49 سوره آل عمران

محمد حسین شیرافکن؛ عبدالرحمن باقرزاده؛ محمد شریفی

دوره 5، شماره 9 ، مهر 1403، ، صفحه 253-277

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.81727.1179

چکیده
  از جمله مباحثی که محل آراء مختلف می­باشد، معنایابی خالقیت نسبت به غیر خدا است که اعتقاد به هر طرف دارای آثار متعددی بوده که حتی منجر به تشکیل نحله­های مختلف فکری شده است. تعطیل و تشبیه دو فکر انحرافی در معرفة الله است که سفرای الهی از آن نهی کرده و هر دو را ابطال نموده­اند و در برابر این اقوال قول به "تنزیه" را طرح نمودند؛ در تفکر ...  بیشتر

تحلیل انتقادی امامت در فرقه گنابادی با محوریت نقش قطب

جعفر مقصودی؛ حسام الدین خلعتبری لیماکی؛ علی رجب زاده آلمالو؛ عبدالمطلب عبدالله

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، ، صفحه 201-232

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.79551.1168

چکیده
  اعتقاد به امامت دوازده معصوم (علیهم السلام) در عقیده‌ی صوفی گنابادی، مسئله‌ای قطعی و یقینی است. آن‌ها امامت را زمام دین و نظام مسلمین و اصل اساس اسلام می‌دانند. اما آنچه در منظر این فرقه بیشترین نمود را دارد إغراق بیش از حدی است که در خصوص مقام قطب و شیخ فرقه می‌شود. آن‌ها با بیان مواردی همچون زبان لاهوتی فهم کردن، اشاره غیبی شدن، ...  بیشتر

تحلیل ارتباط قضا و قدر با بداء از نگاه فریقین

سعید خدادادی؛ محمد علی رضایی چراتی؛ مجتبی قراباغی؛ سعید محمد پور

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1402، ، صفحه 231-254

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.77574.1146

چکیده
  یکی از مهم‌ترین بحث‌های کلامی مسئله قضا و قدر علمی و ناسازگاری آن با بداء است. برخی از علمای عامه بر این باور هستند که هرگز تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی‌شود، زیرا این امر را با علم خداوند مغایر می‌دانند. در مقابل این گروه، امامیه معتقد به تغییر قضا و قدر الهی هستند، زیرا ازنظر آنان قضا و قدر بر دو قسم است: قضا و قدر حتمی؛ قضا و ...  بیشتر

نقد و بررسی دیدگاه صاحب تفسیر المنار در عدم جواز زیارت و ادعای قبوریه بودن شیعه

فاطمه فلاح تفتی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، ، صفحه 181-208

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.67435.1082

چکیده
  زیارت شامل سه رکن زائر، مزور و گرایش قلبی بوده که علاوه بر آنکه شخص زائر با مرتبه و جلالت اولیا الله آشنا می‌شود، اثرات غیرقابل‌انکاری در سازندگی روحی و معنوی وی دارد. بااین‌وجود اعتقاد سلفیه بر این است که زیارت صرفاً یعنی عبادتی برای قبور و ازاین‌جهت نسبت قبوریه را به شیعیان می‌دهند. از جمله رشیدرضا در تفسیر المنار خود که یکی از ...  بیشتر

جریان علیت بین مذاهب چهارگانه اسلامی

سیدصدرالدین طاهری موسوی؛ مریم خوشنویسان

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1401، ، صفحه 215-239

https://doi.org/10.22054/jcst.2023.75937.1130

چکیده
  بحث این مقاله پیرامون علیت، به ویژه علیت فاعلی است و بنای نگارندگان بر این است که مطلب به طریق تطبیقی میان سران و برخی از بزرگان فرقه‌های کلامی اسلامی بررسی شود. در این مقاله، ابتدا تعریف علیت به صورت گزارشی بیان شد، سپس پیرامون اهمیت این بحث از جنبه‌های فلسفی وکلامی به‌کوتاهی توضیح داده شد و تفاوت دیدگاه فلسفی و کلامی دربارة علیت ...  بیشتر

واکاوی مسئله وصایت در اندیشه شیعیان (امامیه، زیدیه، اسماعیلیه)

طیبه قاسمی؛ سید محمد حسینی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399، ، صفحه 169-193

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.63220.1064

چکیده
  مسئله وصایت در اندیشه اعتقادی دانشمندان شیعی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و عالمان شیعی وجود وصی بعد از نبی را جهت هدایت انسان از گمراهی به سوی سعادت لازم می‌ دانند مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی مسئله وصایت از دیدگاه عالمان شیعی و با تاکید بر سه مذهب، امامیه، زیدیه و اسماعیلیه، دیدگاه عالمان شیعه را مورد واکاوی ...  بیشتر

پاسخ به اتهامات الجمیلی به شیعه در قول به «بداء»

اکرم خلیلی نوش آبادی

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 39-68

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.40324.1007

چکیده
  یکی از مسائل کلامی شیعه  مسئلة «بداء»ست که پیوند نزدیکی با مبحث علم الهی پیش از ایجاد دارد و به‌جهت سوءفهم متکلمان اهل سنّت، به یکی از چالش‌های دامنه‌دار میان این دو گروه تبدیل شده و در مواردی، موجب نسبت دادن اتهامات ناروا و بی‌اخلاقی‌های متعددی از سوی متکلمان اهل سنّت به شیعه و حتی ائمة طاهرین شده است. عبدالله الجمیلی یکی ...  بیشتر

بررسی تغییرات انگاره‌ی واژه‌ی شیعه در طول تاریخ اسلام

قاسم بستانی؛ آمنه امیدی؛ حمزه عبیدی نیسی

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 99-126

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.43875.1012

چکیده
  یک مطالعة تطبیقی و اجمالی از تاریخ، گزارشات تاریخی، حدیثی و رجالی که واژة شیعه در آن‌ها به‌کار رفته است، بیانگر تحول و تطورات معنایی در مفهوم شیعه در طول قرون متمادی است. شناخت این تطورات و تحولات در حوزة معنایی این کلمه، می‌تواند ارتباط مفهوم این واژه با گفتمان‌های علمی هر عصر را نشان دهد؛ به‌عنوان مثال، در کتب اهل سنّت با واژه‌هایی ...  بیشتر