نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دانشجوی

چکیده

ایمان به رجعت از عقائد ویژه شیعیان است که در امتداد تاریخ گفت و گوهای درازدامنی حول محور اثبات یا رد آن پدید آمده است. عمده این گفتگوها در اطراف طیفی از آیات قرآنی گرد آمده که ظاهر آن چنین معنایی را افاده می­کند؛ اما مفسران اهل سنّت به دلایلی چنین خوانشی را برنتابیده­اند. نوشتار حاضر با روش کتابخانه­ای و با هدف تبیین مساله رجعت از نظرگاه علامه طبرسی و پاسخ به اشکالات آلوسی در دو بخش به این موضوع روی آورده است: در بخش نخست به صورت خاص آراء تفسیری امین الاسلام طبرسی و ادله وی در این باب بررسی گردیده است. طبرسی مسأله رجعت را با عطف به آیات قرآنی در دو محور امکانی و اثباتی جای داده و اشکالاتی که بر آن وارد گردیده پاسخ داده است. در بخش دوم 9 اشکالی که آلوسی از مفسران شناخته شده جریان تفسیری معاصر اهل سنّت به آراء علامه طبرسی وارد کرده بررسی و بدان پاسخ داده شده است. نتیجه­ای که در پایان به دست آمده روشن می­نماید که طرح مسأله رجعت یک مسأله قرآنی است؛ اما آلوسی با ادلّه برون قرآنی به نقد طبرسی برخاسته است؛ بدین روی نقدهای او بر اصل خوانش تفسیری طبرسی وارد نیست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

nsExplanation of the Issue of Raj'at in Majma' al-Bayan by Tabarsi and Response to Alusi's Objections

نویسندگان [English]

  • سید محمد تقی موسوی کراماتی 1
  • سید محمد باقر موسوی کراماتی 2

1

2 دانشجو

چکیده [English]

-Introduction
Belief in Raj'ah (the return) is a distinctive doctrine within Shi'a Islam, to the extent that some scholars identify Shi'ism primarily by its belief in Raj'ah (Dhahabi, n.d.: 2/9).  Al-Shaykh al-Ṣadūq has explicitly listed belief in Raj'ah as one of the core tenets of Shi'a faith (Sadouq, 1414: 60). Similarly,  Al-Shaykh al-Mufīd includes belief in Raj'ah among the fundamental doctrines of the Shi'a. In one of his works, he emphasizes the significance of Raj'ah in addressing theological questions, asserting that belief in Raj'ah is a unique feature of Shi'a theology (Mufid, 1413: 32). However, this belief has generated extensive debate throughout history regarding its validation or refutation. In defending and substantiating this belief, Shi'a scholars cite Quranic verses that are interpreted to support the notion of Raj'ah. Conversely, for various reasons, Sunni commentators have not accepted this interpretation.
This article examines the perspectives of Amin al-Islam Tabarsi and Mahmud Alusi, two prominent commentators from the Shi'a and Sunni traditions, on Quranic verses that seemingly imply the concept of Raj'ah.
2-Methodology
This study employs a library-based approach to explore the concept of Raj'ah from the perspective of Allamah al-Ṭabrisī while addressing the criticisms posed by al-Ālūsī. It is organized into two parts:
-The first part delves into the interpretive views of Amin al-Islam al-Ṭabrisī, discussing his arguments regarding Raj'ah, including its possibility and evidence, as well as countering objections such as its perceived contradiction with the concept of divine obligation (taklif) and the potential encouragement of sin.
-The second part analyzes nine criticisms put forth by al-Ālūsī, a notable contemporary Sunni commentator, against Allamah Tabarsi's perspectives. This analysis includes narrative, historical, and rational evaluations, along with corresponding responses.
3-Literature Review
The relationship between the doctrine of Raj'ah and Jewish teachings, as well as the role of Abdullah Ibn Saba, has been examined by Mojgan Kalachahi Thabit and Mohammad Hadi Qandahari, who have sought to address the criticisms of Nasir al-Qafari regarding the belief in Raj'ah (Journal of Ayeneh Ma'refat, No. 63, pp. 101-122).
Additionally, another article by Sunni scholars refutes the doctrine of Raj'ah and defends similar cases, aiming to underscore the dual approach of certain Sunni commentators toward reports analogous to Raj'ah, such as the revival of the Prophet's parents and Abdul-Muttalib (Ibrahim Ebrahimi, Alireza Tayyebi, Mohammad Hossein Ghanbari Gol, Gheym Book, 2019, pp. 273-290).
 
The work Rast Nemayi Ahadith Raj'ah by Asghar Hadavi Kashani and Marzieh Razavi seeks to establish the general authenticity of Raj'ah through a hadith-based approach (Hadith Sciences, 2012, pp. 53-87).
It is noteworthy that no specific article addressing Alusi's criticisms of Raj'ah was identified. Consequently, the present study aims to analyze the concept of Raj'ah within the interpretive thought of Amin al-Islam al-Ṭabrisī and to respond to al-Ālūsī's criticisms.
4-Conclusion
Allamah al-Ṭabrisī addresses the issue of Raj'ah through three dimensions: possibility, proof, and response to objections. In this regard, he extensively relies on Quranic verses. It appears that, due to the contentious nature of the topic among Sunni commentators, Tabarsi, in presenting his interpretation of Raj'ah, less frequently cites hadith sources and instead emphasizes the Quranic basis for the belief in Raj'ah. However, the criticisms raised by al-Ālūsī against the Shi'a interpretation, particularly that of Amin al-Islam Tabarsi, are inadequate and incorrect. al-Ālūsī's critiques lack a Quranic foundation, whereas Tabarsi's interpretation is firmly rooted in the Quran. Therefore, any valid critique of Tabarsi must engage with his Quranic perspective. Consequently, even if all of Alusi's criticisms were valid, they would not undermine the belief in Raj'ah unless a proper response to al-Ṭabrisī's interpretive approach is provided. Furthermore, the diverse views and interpretive shortcomings of Sunni commentators demonstrate their inability to offer a compelling alternative interpretation of Raj'ah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Raj'ah (Return)
  • al-Ṭabrisī
  • al-Ālūsī
  • Possibility
  • Proof
آلوسی، سید محمود. (1415). روح­المعانی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابراهیمی، ابراهیم و همکاران. (1398). اهل سنت نفی رجعت و دفاع از موارد مشابه. کتاب قیم. صص 273- 290.
ابن حجر، احمد بن علی. (1404). تهذیب التهذیب. بیروت: دارالفکر.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر. (1419). تفسیرالقرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
اشعری، ابوالحسن. (بی­تا). مقالات الاسلامیین. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
القفاری، ناصر بن عبدالله بن علی. (1414). اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه- عرض و نقد. بی­نا.
ترمذی، محمد بن عیسی. (1419). سنن. دارالحدیث. قاهره:دار الحدیث
حلی، حسن بن سلیمان بن محمد. (1421). مختصر البصائر. قم: النشر الاسلامی.
خلیل بن احمد. (1402). العین. قم: نشر هجرت.
خویی، ابولقاسم . (1410). معجم رجال الحدیث. بی­چا. قم: مرکز نشر آثار شیعه.
سبحانی، جعفر. (1428). المحاضرات فی الالهیات.قم: موسسه امام صادق.
سید مرتضی، على بن الحسین. (1411).رسائل. قم: دار القرآن الکریم.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412 (. مفردات ألفاظ القرآن بیروت: دارالشامیه.
ربانی گلپایگانی، علی. (1389). فرق و مذاهب کلامی. قم: جامعه المصطفی العالمیه.
. (1385). درآمدی به شیعه­شناسی. قم: جامعه المصطفی العالمیه.
زمخشری، محمود بن عمر. (1407). الکشاف.بیروت: دارالکتب العربی.
ذهبی، شمس­الدین محمد بن احمد. (1382). میزان الاعتدال.چ الاولی. بیروت: دارالمعرفه.
ذهبی، محمد حسین. (بی­تا). التفسیر و المفسرون. بیروت: دار احیاء التراث­العربی.
صدوق، محمد بن علی. (1413).من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
(1378). عیون اخبارالرضا.تهران: نشر جهان.
(1362). خصال. قم: جامعه مدرسین.
 (1403). معانی­الاخبار. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
 (1414). اعتقادات. قم: کنگره شیخ مفید.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1361). تفسیر القرآن الکریم. قم: بیدار.
طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع­البیان فی تفسیرالقرآن. تهران: ناصر خسرو.
 (بی­تا). ترجمه تفسیر مجمع­البیان. تهران: فراهانى.
(1390). اعلام الوری باعلام الهدی. تهران: اسلامیه.
طبری، محمد بن جریر. (1387). تاریخ الامم و الملوک. بیروت: دارالتراث.
طوسی، محمد بن حسن. (1411). الغیبه. قم: دارالمعارف الاسلامیه.
 (1407). تهذیب الاحکام. تهران: دارالکتب الاسلامی.
طباطبائی، محمد حسین.1374 .المیزان. ترجمه. سید محمد باقر موسوی همدانی.قم: دفترانتشارات اسلامی جامعه مدرسین.
عسکری، سید مرتضی (1417) . عبدالله بن سبا و اساطیر اخری. تهران: الجمع الاسلامی.
عقیلی، محمد بن عمرو. (1404). الضعفا. بیروت: دار الکتب العلمیه.
عیاشی، محمد بن مسعود. (1380). التفسیر. تهران: مکتبه العلمیه الاسلامیه.
فخر رازی، محمد بن عمر. (1420). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
کاشانی، اصغر هادوی و مرضیه رضوی. (1391). فصلنامه علوم حدیث. راست نمایی احادیث رجعت صص53 - 87.
مجلسی، محمد باقر. (1403). بحارالانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مفید، محمد بن محمد.) 1413 (. اوائل المقالات. چ اول. قم: الموتمر العالمی للشیخ المفید.
الف.المسائل السرویه. قم: چ اول.الموتمر العالمی للشیخ المفید.
معرفت، محمد هادی. (1418).التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب. مشهد: الجامعه الرضویه للعلوم الاسلامیه.
نجاشی، احمدبن­على. (1407).رجال. قم: جامعه مدرسین.
نیشابوری، مسلم بن حجاج. (1412).الصحیح. قاهره: دارالحدیث.