استنباط ولایت‌فقیه از آیه اولی‌الامراز منظر فریقین

محبوبه قبادپور؛ حسین شاهبازپور

دوره 4، شماره 7 ، دی 1402، ، صفحه 121-143

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.76614.1141

چکیده
  آیه 59 سوره نساء که از آن به آیه اولی‌الامر یاد می‌شود، از مهم‌ترین ادلّه مشروعیت اطاعت در حوزه مرجعیت دینی و سیاسی در قرآن است که به مسئله رهبری امت اسلامی و اطاعت مطلق همه مسلمانان از آنان اختصاص دارد. بر اساس این آیه، مؤمنین موظف هستند نزاع و مسائل مربوط به جنگ و صلح را به اولی‌الامر ارجاع دهند، درنتیجه آنان از وظایف و اختیاراتی ...  بیشتر

بررسی تطبیقی امامت از دیدگاه علامه حلی و فضل بن روزبهان با تأکید بر کتاب نهج‌الحق و کتاب ابطال‌الباطل

ناصر شعبانی؛ مصطفی سلطانی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.62990.1063

چکیده
  در این که امامت، یک مقام انتخابی است یا انتصابی، میان مسلمانان اختلاف است: از یک سو، امامیه با تبیینی عقلانی، تعیین امام را امری انتصابی و تنصیصی از جانب پروردگار متعال و پیامبر(صلی الله علی و آله) می داند زیرا اولا تعیین امام، لطفی است از جانب پروردگار برای اصلاح امور بندگانش و هر لطفی، بر خدا لازم است بنابراین، خدای متعال امام را خود ...  بیشتر

بررسی آراءاقبال لاهوری وسروش در تبیین خاتمیت با تاکید بر اندیشه های شهید مطهری

یداله دادجو

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.59511.1051

چکیده
  یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ظهور نخواهد کردوخاتمیت تحقق می یابد. پس از پیامبر اسلام تبیین و تبلیغ دین توسط امامان معصوم و اوصیاء به حق آن حضرت انجام خواهد شد. اصل و اساس خاتمیت بر چند پایه استوار است ...  بیشتر