نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شیعه‌شناسی(گرایش کلام) دانشگاه ادیان و مذاهب قم، قم، ایران

2 دانشیار، گروه مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

در این که امامت، یک مقام انتخابی است یا انتصابی، میان مسلمانان اختلاف است: از یک سو، امامیه با تبیینی عقلانی، تعیین امام را امری انتصابی و تنصیصی از جانب پروردگار متعال و پیامبر(صلی الله علی و آله) می داند زیرا اولا تعیین امام، لطفی است از جانب پروردگار برای اصلاح امور بندگانش و هر لطفی، بر خدا لازم است بنابراین، خدای متعال امام را خود تعیین می فرماید و ثانیا از نظر قرآن، امام باید افضل و معصوم باشد و جز خداوند که محیط بر ماکان و ما یکون است، کسی عالم بر عصمت و افضلیت افراد نیست؛ پس باید خداوند بر امامت امام، تصریح بفرماید. علامه حلی در کتاب نهج الحق، مؤید این دیدگاه است. از سوی دیگر اهل سنت، تعیین امام را امری انتخابی و بر عهده ی مردم می داند و معتقد است که نصی در این زمینه وارد نشده است و پیامبر تعیین نفرموده که چه کسی بعد از او، امام امت و جانشین پیامبر است به همین خاطر تعیین امام و جانشین پیامبر  بر عهده ی انسان ها نهاده شده است ، فضل بن  روزبهان در کتاب ابطال الباطل، این دیدگاه را مطرح می کند. ما در این بررسی، به دنبال تبیین اندیشه های این دو عالم و بازشناسی اندیشه های اصیل شیعه هستیم تا پاسخی باشد بر معاندین با مذهب امامیه.

کلیدواژه‌ها

قرآن کریم
ابن روزبهان، فضل الله.(بی­تا). إبطال(نهج) الباطل و إهمال کشف العاطل . تهران: از نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی. شماره نسخه 10488. ( با نام: شرح نهج الحق علامه).
أسدآبادی، عبد الله. (1414ق). المقنع فی الامامه. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
أمینی، سید عبد الحسین. (1421 ق). الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب. قم: مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیه.
إیجی، میر سید شریف. (1325 ق). شرح المواقف. قم: الشریف الرضی.
بخاری، أبو عبد الله. (بی­­تا). صحیح بخاری. بیروت: دار­المعرفۀ.
تفتازانی، سعد الدین.(1412ق). شرح المقاصد. قم: منشورات الرضی.
جمعی از نویسندگان. (1391ش). امامت پژوهی (بررسی دیدگاه امامیه. معتزله و اشاعره). چاپ چهارم. قم: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 
حلی، حسن بن یوسف بن مطهر. (1365ش.). الباب الحادی عشر (مع شرحیه النافع یوم الحشر لمقداد بن عبد الله السیوری و مفتاح الباب‏ لأبی الفتح بن مخدوم الحسینی). چاپ اول. تحقیق مهدی محقق. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
(1426ق.). منهاج الکرامة فی معرفة الإمامه (الرد علی منهاج السنةلإبن تیمیه). با شرح سید علی حسینی میلانی. قم: حقایق اسلامی.
 (1414 ق.). نهج الحق و کشف الصدق. چاپ چهارم. قم: دار الهجرۀ.
سید (شریف) مرتضی.(1411ق). الذخیرة فی علم الکلام. تحقیق سید أحمد حسینی. قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
شرف الدین، عبد الحسین. (بی­تا). المراجعات. بیروت: دار الصادق(ع).
شوشتری، قاضی نور الله. (1409ق.). إحقاق الحق و إزهاق الباطل. چاپ اول. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏.
شیخ مفید. محمد بن النعمان. (1413ق.) . الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
________________.1413ق .أوائل المقالات. قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
مظفر، محمد حسن. (1396ق.). دلائل الصدق لنهج الحق. چاپ دوم. قاهره: دار العلم للطباعه.
مکارم شیرازی، ناصر.(1392ش). آیات ولایت در قرآن. أبو القاسم علیان نژادی. چاپ هفتم. قم: نسل جوان.
یزدی مطلق(فاضل)، محمود. و جمعی از نویسندگان. (1391ش). امامت پژوهی(بررسی امامیه. معتزله. واشاعره). مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.