محبوبه قبادپور؛ حسین شاهبازپور
چکیده
آیه 59 سوره نساء که از آن به آیه اولیالامر یاد میشود، از مهمترین ادلّه مشروعیت اطاعت در حوزه مرجعیت دینی و سیاسی در قرآن است که به مسئله رهبری امت اسلامی و اطاعت مطلق همه مسلمانان از آنان اختصاص دارد. بر اساس این آیه، مؤمنین موظف هستند نزاع و مسائل مربوط به جنگ و صلح را به اولیالامر ارجاع دهند، درنتیجه آنان از وظایف و اختیاراتی ...
بیشتر
آیه 59 سوره نساء که از آن به آیه اولیالامر یاد میشود، از مهمترین ادلّه مشروعیت اطاعت در حوزه مرجعیت دینی و سیاسی در قرآن است که به مسئله رهبری امت اسلامی و اطاعت مطلق همه مسلمانان از آنان اختصاص دارد. بر اساس این آیه، مؤمنین موظف هستند نزاع و مسائل مربوط به جنگ و صلح را به اولیالامر ارجاع دهند، درنتیجه آنان از وظایف و اختیاراتی در حوزه اداره جامعه برخوردار هستند. ازآنجاییکه تعیین مصداق اولیالامر در نظام اداره جامعه اهمیت بالایی دارد، بنابراین باید محدوده اختیارات و نوع رابطه اولیالامر با رسول خدا(ص) و احکام حکومتی جامعه بهدرستی تبیین گردد. بر این اساس مسئله اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه با توجه به آیه مذکور، ولیفقیه را میتوان مصداق اولیالامر دانست؟ در پاسخ به این مسئله رویکرد مفسران شیعه و اهل سنت متفاوت است؛ اما ازنظر برخی از آنان در زمان غیبت به سبب عدم دسترسی مستقیم به امام معصوم، واژه اولیالامر بر ولیفقیه جامعالشرایط نیز قابل صدق است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی درصدد بررسی مصادیق اولیالامر در آیه 59 سوره نساء است.
فاطمه احمدی؛ زهره منصوری
چکیده
سلفیه از فرقههای تازهای است که خود را تابع سلف صالح میدانند و اهتمام بر احیای سنت و شیوة سلف صالح و تبعیت از پیامبراسلام(ص)، صحابه و تابعین دارند. جریان سلفیه به گمان خود تهذیبگرایی و اصلاحطلبی عقیدتی را در سرلوحة تفسیر و عقاید خود قرار دادهاست. زدودن پیرایهها و تعقیدات عقلگرایانه از ساحت نصوص دینی را رسالت خود دانستهاست ...
بیشتر
سلفیه از فرقههای تازهای است که خود را تابع سلف صالح میدانند و اهتمام بر احیای سنت و شیوة سلف صالح و تبعیت از پیامبراسلام(ص)، صحابه و تابعین دارند. جریان سلفیه به گمان خود تهذیبگرایی و اصلاحطلبی عقیدتی را در سرلوحة تفسیر و عقاید خود قرار دادهاست. زدودن پیرایهها و تعقیدات عقلگرایانه از ساحت نصوص دینی را رسالت خود دانستهاست و بر ظاهرگروی و فهم بسیط قرآن و سنت مبتنی بر آرای سلف صالح و بدون لحاظ نمودن منطق و اصول تفهّم صحیح تأکید دارند. ناهماهنگی تفسیری مفسران جریان سلفیه، مانند ابنتیمیه، ابنکثیر و آلوسی در طیف وسیعی، نشانة تزلزل ساختار عقیدتی این جریان است. برای تبیین و روشن ساختن خطای آرای تفسیری آنها، پرداختن به رویکرد تفسیری سلفیه ضرورت دارد. فهم روشهای تفسیری و انتخاب روشهای صحیح و چگونگی استفاده از احادیث به شیوة درست از اهداف مهم این پژوهش میباشد. از مهمترین یافتههای این تحقیق آن است که سلفیه در تفسیر آیات قرآن و از جمله آیات رؤیت خداوند، خود را پایبند به اقوال صحابه و تابعین میدانند. از نظرآنها، عقل جایگاهی ندارد و برای آن حجیتی قائل نیستند. سلفیها پیوسته به ظاهر آیات تمسک میکنند که ساختار تفسیری آنها احادیث است. ظاهرگرایی و جمود آنها بر ظاهر قرآن، از اصلیترین عوامل نقصان روش آنان است. این مقاله با روش توصیفیـ تحلیلی و استناد به کتب معتبر تدوین شدهاست، تا بهتفصیل به بیان دلایل و نقد آن از درون آیات قرآن و روایات بپردازد.