نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مذاهب کلامی ، دانشگاه ادیان و مذاهب،قم،ایران

2 دانشیار گروه مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

تقیه، به‌عنوان یکی از آموزه‌های بنیادین در اندیشه امامیه، همواره در کانون بحث‌های کلامی، فقهی و سیاسی قرار داشته است. مسئله اصلی این پژوهش آن است که نسبت این آموزه با سیره عملی امامان معصوم (ع)، به‌ویژه امام سجاد (ع) و چگونگی بازتاب آن در روایات فریقین، کمتر به‌صورت مستقل و تحلیلی موردتوجه قرار گرفته است. هدف مقاله حاضر آن است که باهدف واکاوی نقش تقیه در سیره امام سجاد (ع) و بررسی تطبیقی روایات منتخب از منابع شیعه و اهل سنت، تلاش دارد تصویری روشن از کارکرد تاریخی، اجتماعی و اعتقادی این آموزه ارائه دهد. روش پژوهش، توصیفی–تحلیلی و مبتنی بر نمونه‌پژوهی روایات برجسته‌ای است که ازنظر سند، دلالت و زمینه صدوری، قابلیت مقایسه تطبیقی دارند. همچنین، با بهره‌گیری از قواعد اصولی مانند تعارض ادله، به شبهات کلامی مطرح‌شده پیرامون تقیه، نظیر پارادوکس دروغ‌گویی پاسخ داده شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که تقیه در سیره امام سجاد (ع)، نه‌تنها به‌منزله واکنشی اضطراری برای حفظ جان، بلکه راهبردی فرهنگی و تدریجی برای استمرار گفتمان امامت در عصر اختناق بوده است؛ راهبردی که در قالب انتقال گزینشی معارف، تربیت یاران و تعامل محتاطانه با حاکمان زمان، ساختاری هوشمندانه و هدفمند داشته و از منظر عقلانیت دینی، قابل دفاع است. نتیجه نهایی آن است که تقیه در سیره امام سجاد (ع) نه‌تنها امری اضطراری و حفاظتی، بلکه راهبردی حکیمانه، تدریجی و فرهنگی برای بقای مکتب اهل‌بیت (ع) در شرایط سرکوب بوده است. تلفیق تحلیل روایات، اصول فقه و پاسخ‌گویی به شبهات، نشان می‌دهد که این آموزه از انسجام درونی و کارآمدی تاریخی بالایی برخوردار بوده و در چارچوب عقلانیت دینی قابل دفاع است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Taqiyyah in the Practical Life of Imam Al-Sajjād (‘a): A Comparative Analysis of Key Hadiths and a Critical Examination of the Alleged Liar's Paradox in Taqiyya

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Taherizadeh 1
  • Mohammad Moeini far 2

1 PhD Student in Theological Denominations. University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Islamic Religions, University of .Religions and Denominations, Qom, Iran

چکیده [English]

Imam al-Sajjad ('a), during one of the most critical periods in Islamic history—the post-Karbala era under the despotic rule of the Umayyad regime—took significant steps to preserve and expand the school of Shi‘ism through the strategic use of taqiyya (dissimulation). With a profound understanding of the prevailing political and social pressures, he employed taqiyya not merely as a means of personal protection but as a calculated method to safeguard Shi‘a teachings, preserve the knowledge of the Ahl al-Bayt ('a), and lay the cultural and intellectual foundations for future generations. This study, based on a descriptive-analytical approach and library research method, examines the role of taqiyya in Imam al-Sajjad’s ('a) struggle and illustrates how he utilized this approach to counter political and ideological oppression while promoting religious teachings, training disciples, and compiling elevated Islamic knowledge. In the final section, the paper addresses a common Sunni objection regarding the apparent contradiction and duality in taqiyya-related traditions, providing a documented and analytical response. Ultimately, this research seeks to demonstrate that taqiyya, in the context of Imam al-Sajjad’s ('a) life, functioned not only as a defensive tactic but also as part of an active, deliberate cultural and religious strategy.
1 . Introduction
Imam Alī ibn al-Ḥusayn (ʿa) played a crucial role in preserving and reinforcing the foundations of Shiism during one of the most tumultuous and repressive periods in Islamic history. In the aftermath of the tragic events of Karbala and amidst the brutal oppression and extensive surveillance enforced by the Umayyad regime, Imam Al-Sajjād (ʿa) implemented a series of deliberate and strategic measures to protect the ideological, religious, and cultural heritage of the Shia community. Central to his approach was the practice of Taqiyyah—a form of precautionary dissimulation employed under duress—which not only ensured his personal safety and that of his followers, but also facilitated the discreet transmission and consolidation of Shia teachings in highly restrictive circumstances.
This article aims to explore in depth the ways in which Imam Al-Sajjād(ʿa) utilized Taqiyyah as a core strategy to ensure the survival, resilience, and subtle expansion of the Shia school during an era marked by political tyranny and religious distortion. By examining the historical, theological, and sociopolitical dimensions of the Imam’s actions, this study illuminates how Taqiyyah functioned not merely as a defensive tactic, but as a proactive and purposeful method for cultural and doctrinal preservation.
Drawing on both Shiite and Sunni textual sources, the research employs a descriptive-analytical methodology within a library-based framework to critically assess the multifaceted applications of Taqiyyah in the life and legacy of Imam Sajjād (‘a). The study illustrates how this principle enabled him to engage in religious education, develop spiritual literature, and train a discreet yet influential group of students and narrators, all while avoiding direct confrontation with the ruling authorities.
Furthermore, the article addresses one of the key polemical concerns frequently raised by Sunni scholars regarding the perceived duplicity in the practice of Taqiyyah. By contextualizing these critiques within both theological discourse and historical necessity, the paper clarifies that Taqiyyah, as employed by Imam Al-Sajjād (‘a), was neither hypocritical nor deceptive but rather a rational and principled response to the existential threats faced by the Shia community.
Ultimately, this study emphasizes that the practice of Taqiyyah during the Imamate of Imam Al-Sajjād (‘a) was a sophisticated and multidimensional instrument of resistance. It not only protected lives and religious identity but also facilitated the long-term endurance and intellectual development of Shiism during one of its most vulnerable phases. By reevaluating this strategy through a fresh academic lens, the article contributes to a deeper understanding of the Imam’s campaign and the broader role of Taqiyyah in shaping Islamic history.
Research Question(s)

What is Taqiyyah, and what strategy did Imam Al-Sajjād ('a) employ in its implementation?
What are the narrations from the Imams throughout history concerning the practice or non-practice of Taqiyyah?
What accounts for the discrepancies in the narrations regarding Taqiyyah?
Literature Review

Various studies have explored the life of Imam Al-Sajjād ('a) and examined his religious, social, and educational dimensions. However, a comprehensive and coherent analysis of the use of Taqiyyah as a combat strategy in the context of the political and social conditions of his time has not yet been undertaken. This study aims to investigate, based on reliable historical and narrative sources, one of the most significant combat methods employed by Imam Al-Sajjād ('a) through Taqiyyah. It will demonstrate how he effectively preserved the Shiite school from numerous threats and fortified its scientific and cultural foundations during critical circumstances by leveraging this strategic tool. Additionally, this study addresses a prevalent concern among Sunnis regarding the perceived duality in the hadiths of Taqiyyah, an issue that has not been rigorously examined to date.

Methodology

This research employs a library methodology and a descriptive-analytical approach to examine Shia and Sunni traditions.

Results

In the challenging political and social climate during the Umayyad rule, Imam Al-Sajjād (ʿa) played a crucial role in preserving and expanding the Shiite school of thought. He employed the doctrine of Taqiyyah and utilized indirect methods such as prayer, mourning, freeing slaves, and educating students. Through these efforts, he not only safeguarded Shiism from potential destruction but also, by nurturing a new generation of scholars and loyal followers, laid the foundation for a significant scientific and cultural movement that flourished during the reigns of the subsequent Imams ('a). Overall, Imam Al-Sajjād (ʿa) strategy during the era of Taqiyyah stands out as one of the most effective and astute approaches for preserving the Shiite school against oppressive regimes. This strategy remains a valuable lesson for navigating difficult circumstances and safeguarding religious principles today. The narrations attributed to Imam Al-Sajjād ('a) address both the permissibility and non-permissibility of Taqiyyah. The presence of these seemingly conflicting narrations has raised doubts among some religious groups. It is essential to note that, in the view of the Imam of Imams ('a), Taqiyyah is a conditional and limited practice; these narrations do not indicate a contradiction but rather highlight its various contexts. Consequently, Taqiyyah is obligatory in certain situations and may be abandoned in others. A proper understanding of these parameters is key to resolving any ambiguities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imam Al-Sajjād (ʿa)
  • Practical Conduct
  • Taqiyyah
  • Conflicting Narrations
  • Challenges of Sunnis
القرآن الکریم.
الصحیفه السجادیه.
آلوسی، محمد بن عبدالله (1415)، تفسیر روح المعانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
آخوند خراسانی، محمدکاظم (1409)، کفایة الأصول، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
ابن اثیر، مبارک بن محمد (1367)، النهایه، قم: انتشارات اسماعیلیان.
ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمید (1404)، شرح نهج‌البلاغه، قم: مکتبة آیت‌الله مرعشی النجفی (ره).
ابن‌ابی‌الشیبة، ابوبکر (1429)، مصنف ابن أبی شیبة، ریاض: مکتبة الرشد.
ابن حجر، احمد‌بن‌علی (1424)، فتح‌الباری شرح صحیح‌البخاری، بیروت: دارالمعرفه.
ابن‌حزم، علی‌بن‌احمد (1416)، الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، بیروت: دار الجیل.
ابن عساکر، قاسم بن‌حسن (1415)، تاریخ مدینه دمشق، بیروت: دارالفکر.
ابن شعبه، حسن بن علی (1387)، تحف العقول، قم: انتشارات آل‌علی.
ابن قولویه، جعفر‌بن‌محمد (1356)، کامل الزیارات، نجف: المطبعه المبارکه المرتضویه.
ابن‌قدامه، عبد الله بن احمد (1388)، المغنی لابن قدامة، قاهره: مکتبة القاهرة.
ابن سعد، ابوعبدالله (1409)، طبقات الکبری، بیروت: دارالفکر.
ابن‌تیمیه (1441)، منهاج السنة النبویة، انتشارات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر (1419)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابن عبد ربه، احمد بن محمد (1409)، العقد الفرید، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن طاووس، علی بن موسی (1367)، اقبال الاعمال، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ابن‌شهر‌آشوب، محمد بن علی (1379)، مناقب‌آل‌ ابی‌طالب، بیروت: دارالاضواء.
ابراهیم، مصطفی (1368)، المعجم الوسیط، استانبول: دارالدعوة.
اربلی، علی بن عیسی (1382)، کشف الغمه، تهران: انتشارات الاسلامیه.
الشعیری، محمد بن محمد (بی‌تا)، جامع الأخبار، نجف اشرف: المطبعة الحیدریة.
برقی، احمد بن محمد بن خالد (1371)، المحاسن، قم: دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم.
ترابی، احمد (1318)، امام سجاد (ع) جمال نیایشگران، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
حرعاملی، محمد بن حسن (1412)، وسائل الشیعه، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
حلی، حسن بن‌یوسف (1414)، تذکرة الفقهاء، تهران: مکتبة المرتضویة.
خمینی، روح‌الله (1434)، المکاسب‌محرمه، تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره).
خمینی، روح الله (1420)، رسائل العشره، تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره).
خمینی، روح الله (1379)، تحریر الوسیلة، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دارالشامیه.
رازی، محمد‌بن‌عمر (1420)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
سید الاهل، عبدالعزیز (بی‌تا)، زندگانی زین العابدین، تهران: انتشارات مجله ماه نو، چاپ سوم.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌‌بکر (1414)، الدر المنثور فی التفسیر المأثور، بیروت: دار الفکر.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌‌بکر (1414)، جامع الأحادیث، بیروت: دار الفکر.
شریف قرشی، باقر (1372)، تحلیلی از زندگانی امام سجاد (ع)، مشهد: انتشارات آستان قدس.
شهید ثانی، زین‌الدین‌بن علی (1413)، شرح اللمعة الدمشقیة، قم: ناصر.
شیبانی، محمد بن حسن (بی‌تا)، السیر الکبیر، مقدمه سرخسی، قاهره: مطبعة الجامعة.
صدوق، محمد بن علی (1418)، الهدایة، قم: موسسه امام هادی (ع).
طبری، محمد بن جریر (1404)، تاریخ الامم و الملوک، قم: مکتبة ارومیه.
طبری، محمد بن جریر (1422)، تفسیر الطبری، قاهره: دار الهجر.
طبرسی، احمد بن علی (1403)، الاحتجاج، مشهد: نشر المرتضی.
طبرسی، فضل بن حسن (1408)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفة.
طوسی، محمد بن حسن (بی‌تا)، التبیان فی التفسیر القرآن، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
طوسی، محمد بن حسن (1381)، الرجال، نجف: مطبعة الحیدریه، چاپ اول.
طوسی، محمد‌بن‌حسن (1417)، تهذیب الأحکام، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
طوسی، محمد‌بن‌حسن (1387)، المبسوط فی فقه الإمامیة، تهران: مکتبة المرتضویة.
فاضل مقداد، مقداد‌بن‌عبدالله (1373)، کنز العرفان فی فقه القرآن، تهران: مرتضوی.
فراهیدی، خلیل بن‌احمد (1428)، العین، قم: انتشارات الهجرت.
فیومی، احمد بن محمد (1428)، المصباح المنیر، بیروت: مکتبه العصریه.
قرطبی، محمد‌بن‌احمد (1364)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصر خسرو.
کرکی، علی‌بن‌حسین (1409)، رسائل محقق الکرکی، قم: مکتبه آیت‌الله مرعشی نجفی (ره).
کرکی، علی‌بن‌حسین (1414)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
کلینی، محمد بن یعقوب (1363)، اصول الکافی، قم: نشر اسوه.
مجلسی، محمد باقر (1403)، بحارالانوار، تهران: نشر اسلامیه.
مسعودی، علی‌بن‌حسین (1409)، مروج الذهب، قم: موسسه درالهجرة.
مسعودی، علی‌بن‌حسین (1409)، اثبات الوصیه، بیروت: دارالاضواء.
مغنیه، محمد جواد (1975)، علم اصول الفقه فی ثوبة الجدید، بیروت: دارالعلم للملایین.
مکارم شیرازی، ناصر (1370)، القواعد الفقهیة، قم: مدرسة الإمام علی بن أبی طالب (ع).
مطهری، مرتضی (1380)، اسلام و مقتضیات زمان، قم: صدرا.
مفید، محمد‌بن‌محمد (1413)، تصحیح الاعتقادات، قم: انتشارات الموتمر العالمی.
مظفر، محمدرضا (1370)، أصول الفقه، قم: اسماعیلیان.
نجاشی، احمد‌بن‌علی (1407)، الرجال، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
نووی، یحیی بن شرف (بی‌تا)، المجموع شرح المهذب، بیروت: دار الفکر.
هندی، علی بن حسام‌الدین (1419)، کنز العمال، بیروت: دار الکتب العلمیة