نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه شاهد تهران
2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه دامغان،دامغان،ایران
3 استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه علامهع طباطبائی تهران
چکیده
اهل حدیث براساس حدیثی اعتقاد برآن دارند خداوند نسبت به ادراک وباور مومنان تغییر می نماید ابن عربی ایده رویت خداوند را از سوی متکلمان اشعری مسلک پذیرفته و در رویکردی ابداعی نظریه تحول الهی به صورت اعتقادات و باورهای مومنان را نیز بدان افزوده است بنیان این نظریه، حدیثی است که در منابع روائی اهل سنت نقل گردیده وبطور کلی تبدیل به یکی از باورهای اهل حدیث شده است این مقاله با هدف نقد وبررسی این نظریه براساس مبانی کلامی شیعه در راستای تبیین دقیق عقاید شیعه به روش تحلیلی توصیفی در رویکرد تطبیقی به تحلیل وبررسی نظریه تحول خدواند در اندیشه اهل حدیث وابن عربی پرداخته است و آنگاه با مبانی کلامی امامیه به نقادی آن اقدام نموده است یافته های تحقیق مبیّن آن است حدیث تحول به جهت عدم نقل آن در منابع شیعه و ختم کلیه اسناد آن به ابوهریره و مغایرت آن با مباحث عقلی و محکمات قرآنی قابل اعتماد نیست نتایج بحث چنین است نظریه تحول با اصل مجرد بودن و جسمانی نبودن خداوند سازگار نمی باشد همچنین ابن عربی و شارحین او اعیان ثابت را مقتضی تحول خداوند می دانند ولی اعیان ثابت به دلیل ثبات و عدم تغییر مقتضی ثبات و یکسانی تجلیات خداوند می باشد و نسبت به باور مومنان تغییر نمی کنند.
عنوان مقاله [English]
Comparative analysis of the theory of the transformation of God in relation to the beliefs of believers from the perspective of Ibn Arabi and the scholars of Hadith, and its criticism based on the theological foundations of the Imamiyya.
نویسندگان [English]
- Mahmoud Fishing 1
- MAJID BEIGY 2
- Saleh Hassanzadeh 3
1 Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Shahed University of Tehran
2 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Damghan University, Damghan, Iran
3 Professor, Department of Islamic Studies, Allameh Tabatabaei University, Tehran
چکیده [English]
The scholars of Hadith believe that God changes with respect to the perception and belief of believers. Ibn Arabi accepted the idea of God's vision from the Ash'arite theologians and, in an innovative approach, added the theory of divine transformation in the form of beliefs and beliefs of believers. The basis of this theory is a hadith that has been narrated in the Sunni sources of narration and has generally become one of the beliefs of the scholars of Hadith. This article aims to criticize and examine this theory based on Shiite theological principles in order to accurately explain Shiite beliefs using a descriptive analytical method in a comparative approach. It analyzes and examines the theory of God's transformation in the thought of the scholars of Hadith and Ibn Arabi, and then criticizes it with the Imami theological principles. The findings of the research show that the hadith of transformation is not reliable because it is not narrated in Shiite sources and all its attributions end with Abu Hurairah and it contradicts rational arguments and Quranic principles. The results of the discussion are as follows: The theory of transformation is not compatible with the principle of God's being abstract and not corporeal. Also, Ibn Arabi and his commentators consider fixed objects to be necessary for God's transformation. However, the fixed objects, due to their stability and lack of change, correspond to the stability and uniformity of God's manifestations and do not change according to the beliefs of believers.