نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران

چکیده

مسئله: این پژوهش به بررسی و نقد دیدگاه‌های اندیشمندانی همچون دهلوی، جابری و سروش درباره مسئله معراج پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد و با استناد به تفاسیر قرآن و سایر دیدگاه‌های انتقادی، آن‌ها را ارزیابی می‌کند. هدف: دستیابی به درکی صحیح و جامع از نحوه وقوع معراج پیامبر اکرم (ص) است. روش: این پژوهش در مرحله گردآوری داده‌ها، به شیوه کتابخانه‌ای انجام‌شده و در مرحله طبقه‌بندی و استناد داده‌ها، از نوع اسنادی است که بر اساس متون پژوهشی، شامل کتاب‌ها، مقالات و دیگر منابع معتبر است و ازنظر تجزیه‌وتحلیل، روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی است که در آن دیدگاه‌های اندیشمندان و مفسران با رویکردی تطبیقی و انتقادی مقایسه و با بهره‌گیری از استدلال‌های منطقی و شواهد متنی، نقد و بررسی می‌شود. یافته‌ها: تحلیل‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که اندیشمندان نامبرده، معراج را تجربه‌ای روحانی یا رؤیاگونه تلقی می‌کنند که در بستر خواب رخ داده است. در مقابل، مفسران قرآن، به‌ویژه علامه طباطبایی، با استناد به آیات قرآن، روایات و مبانی عقلی، معراج را رخدادی واقعی می‌دانند که در دو مرحله، یعنی در خواب‌وبیداری، به وقوع پیوسته و افزون بر بُعد روحانی، جنبه جسمانی نیز دارد. نتایج: پژوهش نشان می‌دهد که دیدگاه اندیشمندان با دیدگاه مفسران، به‌ویژه نظر علامه طباطبایی، همخوانی ندارد. این دیدگاه از جنبه‌های مختلف موردنقد قرار گرفته است، ازجمله: عدم تطابق با ظاهر آیات قرآن و روایات متواتر و همچنین ناسازگاری برخی استدلال‌های اندیشمندان با مبانی عقلی و فلسفی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Comparative Study of the Reduction of the Prophet Muhammad’s (PBUH) Miraj to a Dream (Dehlavi, Jabiri, and Soroush) from the Perspective of Sunni and Shi'a Commentators, with Emphasis on Allameh Tabataba'i’s Viewpoint

نویسندگان [English]

  • Kavous Roohi Brandagh 1
  • Ismail Shabani Kamran 2

1 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

2 PhD Candidate, Department of Quranic and Hadith Studies, Tarbiat Modares University, Faculty of Humanities, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This study examines and critiques the perspectives of scholars such as Shah Waliullah Dehlavi, Mohammed Abed al-Jabri, and Abdolkarim Soroush on the Miraj (Ascension) of the Prophet Muhammad (PBUH). Drawing on Qur'anic exegeses and other critical viewpoints, it evaluates their interpretations. The primary aim is to attain an accurate and comprehensive understanding of how the Miraj of the Prophet occurred. The research follows a library-based method for data collection and a documentary approach for categorizing and referencing information, relying on scholarly texts, articles, and other credible sources. For analysis, it employs qualitative content analysis, wherein the views of the aforementioned thinkers and various Qur'anic commentators are critically and comparatively examined through logical reasoning and textual evidence. The analysis reveals that the cited scholars interpret the Miraj as a spiritual or visionary experience that occurred during sleep. In contrast, Qur'anic exegetes, especially Allameh Tabataba'i, assert, based on Qur'anic verses, hadiths, and rational foundations, that the Miraj was a real event that occurred in two stages: during sleep and wakefulness. They emphasize that the event had both spiritual and physical dimensions. Conclusion: The study concludes that the views of the aforementioned scholars diverge from those of traditional Qur'anic commentators, particularly Allameh Tabataba'i. These views are critiqued on various grounds, including their inconsistency with the apparent meaning of Qur'anic verses and well-established hadiths, as well as the incompatibility of some of their arguments with rational and philosophical principles.

Introduction

The miracles of the Prophet Muhammad (PBUH), especially the event of Mi'raj (ascension) mentioned in verses of Surah Al-Isra and An-Najm, have always been a subject of interest for exegetes and researchers in Quranic sciences. However, there are differing views among scholars regarding the nature and quality of this event. Some consider Mi'raj merely a dream, while others believe it was experienced in a waking state. This research examines and critiques the views of scholars such as Shah Waliullah Dehlawi, Muhammad Abed al-Jabri, and Abdolkarim Soroush. Dehlawi considers Mi'raj a dream and attributes many of the prophets' miracles to dreams. Jabri views these events as a type of special revelation understandable within the framework of sleep and dreams. Soroush also considers Isra' and Mi'raj as the Prophet's (PBUH) spiritual experiences in the form of true dreams. In contrast to these views, Allamah Tabataba'i, based on Quranic verses and continuous narrations, considers Isra' and Mi'raj a real event, not merely a dream or spiritual experience, but a physical-spiritual occurrence in a waking state. This research aims to clarify ambiguities and provide a correct and comprehensive understanding of this event by examining the discussed views from Quranic, narrative, and rational perspectives. The main research questions include how scholars and exegetes justify Mi'raj, a comparison of views regarding Mi'raj being awake or asleep, and Allamah Tabataba'i's approach in Al-Mizan to address doubts about Mi'raj.

Literature Review

Extensive studies have been conducted on Isra' and Mi'raj. Among the works close to this research are the article "The Prophet's Mi'raj from the Perspective of Reason and Revelation" by Mohammad Reza Izadpour and the article "Another Look at the Isra' and Mi'raj of the Great Prophet (PBUH)", which have explored this topic from historical, interpretive, and theological perspectives. Given new approaches in Quranic studies and the necessity of analyzing and critiquing doubts surrounding the Prophet's (PBUH) miracles, this research examines and critiques the most important views and objections raised concerning the event of Isra' and Mi'raj in light of Quranic verses, narrations, and rational principles.

Methodology

This research was conducted using a descriptive-analytical method. For data collection, a library approach was employed, and for data classification and citation, a documentary method was used. The analysis method is qualitative content analysis, in which the views of scholars (Dehlawi, Jabri, and Soroush) and exegetes (especially Allamah Tabataba'i) are compared with a comparative and critical approach, and are critiqued and examined using logical arguments and textual evidence.

Results

The analyses conducted show that the discussed scholars (Dehlawi, Jabri, Soroush) consider Mi'raj a spiritual or dream-like experience within the context of sleep. In contrast, Quranic exegetes, especially Allamah Tabataba'i, based on Quranic verses, narrations, and rational principles, consider Mi'raj a real, physical, and spiritual event that occurred in two stages (sleep and waking).
 The research results indicate a discrepancy between the views of these scholars and those of the exegetes, particularly Allamah Tabataba'i. These views have been criticized from various aspects, including their inconsistency with the apparent meaning of Quranic verses and continuous narrations, and the incompatibility of some of their arguments with rational and philosophical principles. Allamah Tabataba'i considers the occurrence of this event undeniable.
 Exegetes cite Quranic reasons to prove a physical Mi'raj in a waking state; these include the use of the word "Subhan" (Glory be to Him), which expresses wonder at a great event, not merely a dream. Furthermore, the use of the word "'Abd" (servant), which refers to the combination of body and soul, indicates a physical journey, and the Holy Quran mentions numerous physical miracles for previous prophets, which supports the possibility of the Prophet Muhammad's (PBUH) physical Mi'raj.
 The phrase "Li Nuriyahu min Ayatina" (that We might show him of Our signs) also indicates that the Prophet (PBUH) observed the signs of divine power with his own eyes, which is inconsistent with Mi'raj being purely spiritual. Finally, the implication of the verses regarding the Prophet's (PBUH) eye not swerving or transgressing during Mi'raj confirms real and physical observations.

Conclusion

The final conclusion of this text is that the views of the discussed thinkers (Dehlavi, Jaberi, Soroush), who consider the Mi'raj (ascension) to be a spiritual or dream-like experience during sleep, do not align with the perspective of Quranic exegetes, especially Allameh Tabataba'i. Allameh Tabataba'i and other Quranic exegetes assert that the Mi'raj was a real, physical, and spiritual event, citing Quranic evidence to substantiate the physical and actual ascension of the Prophet Muhammad (PBUH). These differing views are critiqued from various angles, including the literal interpretation of Quranic verses, widely transmitted narrations (mutawatir hadiths), and rational and philosophical principles

کلیدواژه‌ها [English]

  • Miracle
  • Miraj
  • Dehlavi
  • Jabri
  • Soroush
  • Allameh Tabataba'i
قرآن کریم
آرمین، محسن؛ (۱۳۹۴). ابهام در مفاهیم ناتوانی در تطبیق. پایگاه اینترنتی مرکز دائره‌المعارف بزرگ. www.cgie.org.ir/fa/news/5545
ابن‌عاشور، محمّد طاهر. (1420). التحریر و التنویر من التفسیر. چاپ اول. بیروت – لبنان: مؤسسة التاریخ العربی.
ابن هشام، عبد الملک بن هشام. (بی‌تا). السیرة النبویة. محقق و مصحح: ابراهیم ابیاری. بیروت – لبنان: دار المعرفة.
بخاری، محمّد بن اسماعیل. (1400). الجامع الصحیح المسند من حدیث رسول الله وسننه وأیامه. المحقق / المترجم: محب الدین الخطیب. چاپ اول. القاهره: المکتبة السلفیة.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418). أنوار التنزیل و أسرار التأویل. چاپ اول. بیروت – لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
جابری، محمّد عابد. (2006). مدخل إلی قرآن الکریم. چاپ اول. بیروت – لبنان: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
جابری، محمّد عابد. (2008). فهم القرآن الحکیم، الـتفسیر الواضح حسب ترتیب النزول. چاپ اول. بیروت – لبنان: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
حسین پور، محمّد مهدی و خسروپناه، عبدالحسین. (1400). تحلیل و ارزیابی اندیشه‌های شاه ولی اللّه دهلوی دربارۀ نبوت پیامبر (ص). پژوهش‌نامه مذاهب اسلامی. دوره 8، شماره 16، 1400. ص 143-165.
دهلوی، شاه ولی اللّه. (1114). تأویل الاحادیث فی رموز قصص الانبیاء. تحقیق و تفحص غلام مصطفی القاسمی. پاکستان: سلسله مطبوعات آکادیمیة الشاه ولی الله الدهلوی.
دهلوی، شاه ولی اللّه. (1426). حجة اللّه البالغة، بیروت – لبنان: دار الجیل.
رضایی، علی اکبر و رفیع، امین. (1401). اثبات نزول وحی؛ ردی بر نظریه رویای رسولانه عبدالکریم سروش. پژوهش ملل. شماره 79، 1401. ص 97-114.
زمخشری، محمود بن عمر. (1407). الکشاف. مصحح: احمد، مصطفی حسین. چاپ سوم. بیروت – لبنان: دار الکتاب العربی.
ذهبی، شمس الدین. (1405). سیر أعلام النبلاء. تحقیق: بشار عواد معروف. چاپ دوم. بیروت: مؤسسة الرسالة.
سروش، عبدالکریم. (1397). کلام محمّد رویای محمّد. چاپ اول. آمریکا، نشر سقراط.
سیوطى، جلال الدین. (1421). الإتقان فی علوم القرآن. بیروت: دار الکتب العربی.
............................................... (1404). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. چاپ اول. قم – ایران: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره).
طباطبایی، محمّد حسین. (1352). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ سوم. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (1408). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. مصحح: یزدی طباطبایی، فضل‌‌الله. چاپ دوم. بیروت – لبنان: دار المعرفة.
طبری، محمّد بن جریر. (1422). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. محقق: ترکی، عبدالله بن عبدالمحسن. چاپ اول. قاهره – مصر: هجر.
طوسی، محمّد بن حسن. (بی‎تا). التبیان فی تفسیر القرآن. مصحح: عاملی، احمد حبیب. چاپ اول. بیروت- لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
عبدالبر، یوسف بن عبدالله. (1426). الأجوبة المستوعبة عن المسائل المستغربة من صحیح البخاری. المحقق / المترجم: عبدالمنعم، عمرو. القاهرة: دار ابن عفان.
غرویان، مسعود. (1395). بحثی مبسوط در آموزش عقاید. چاپ ششم. قم: دارالعلم.
غفوری، شریف اللّه. (1399). نقد کلام محمّد رؤیای محمّد اثر عبدالکریم سروش. چاپ اول. کابل: انتشارات قرطبه.
فخر رازی، محمّد بن عمر. (1420). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). چاپ سوم. بیروت – لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
قاسمی، جمال‌ الدین. (1418). تفسیر القاسمی (محاسن التأویل). چاپ اول. بیروت – لبنان، دار الکتب العلمیة.
قدیری، حامد. (1399). نظریۀ «رؤیای رسولانه» و مسأله بازنگری، نشریۀ تقریرات فکری. دوره 67، شماره 9، 1399. ص 67-69.
قرطبی، محمّد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن. چاپ اول. تهران – ایران: ناصر خسرو.
قسطلانی، أحمد بن محمّد بن أبى بکر. (بی‎تا). المواهب اللدنیة بالمنح المحمّدیة. چاپ دوم. مصر: المکتبة التوفیقیة.
قطب، سید. (1408). فی ظلال القرآن. چاپ پانزدهم. بیروت – لبنان: دار الشروق.
محمّدی، جواد و سیاوشی، کرم و ابراهیمی، ابراهیم. (1396). بررسی و نقد نظریۀ زبان رؤیایی قرآن. نشریه قبسات. دوره 22، شماره 83، 1396. ص 167-190.
مراغی، احمد مصطفی. (1371). تفسیر المراغی. چاپ اول. بیروت – لبنان: دار الفکر.
مطیع، حسین. (1385). نگاهی دیگر به إسراء و معراج پیامبر أعظم (ص). نشریه قرآنی کوثر. شماره 21، 1385. ص 108-117.
مکارم شیرازی، ناصر، آشتیانی، محمّد رضا. (1374). تفسیر نمونه. چاپ سی و دوم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر. (1386). پیام قرآن. چاپ نهم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
میری، محسن. (1389). تحلیل و بررسی عقل عربی از منظر محمد عابد الجابری. نشریه حکمت اسراء. شماره 4. 1389. ص 106-107.
نیشابوری، مسلم بن حجاج. (1412). صحیح مسلم. مصحح: محمّد فؤاد عبدالباقی. مصر – قاهره: دار الحدیث.