نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی پسادکتری دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

چکیده

از جمله مباحثی که محل آراء مختلف می­باشد، معنایابی خالقیت نسبت به غیر خدا است که اعتقاد به هر طرف دارای آثار متعددی بوده که حتی منجر به تشکیل نحله­های مختلف فکری شده است. تعطیل و تشبیه دو فکر انحرافی در معرفة الله است که سفرای الهی از آن نهی کرده و هر دو را ابطال نموده­اند و در برابر این اقوال قول به "تنزیه" را طرح نمودند؛ در تفکر اندیشمندان، گاهی خالقیت حقیقی به غیر خدا نسبت داده شده و گاهی خالقیت به نحو مجاز. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی، به صورت تطبیقی، نظرات اهل سنت بیان شده و سپس مبانی کلامی اندیشمندان شیعی مورد بررسی قرار گرفته و اصلی از آن اتخاذ گشته که طبق آن اصل به تفسیر آیه «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ» (آل عمران: 49) پرداختیم. با در نظر گرفتن مبانی کلامی شیعی از جمله، امکان و افتقار شیء متجزی (غیر مجرد)، عدم قابلیت خلق برای وجود حادث و انحصار علت فاعلی مستقل در خدا به این اصل دست یافتیم که اگر خلقت را به معنی درست آن _ که همان خلق و ایجاد لا من شیء است_ در نظر گرفتیم، پس چنین چیزی یک امر دفعی بوده و محال است مستند به دو فاعل و خالق باشد. بنابراین خالقیت فعل مخصوص خدا بوده و انتساب به غیر خدا به صورت مجازی می­باشد.

کلیدواژه‌ها

قرآن کریم. ترجمۀ مکارم شیرازی.
ابن اثیر، مبارک بن محمد. (1963م). النهایه فى غریب الحدیث و الاثر. بیروت: چاپ محمود محمد طناحى و طاهر احمد زاوى.
ابن تیمیة الحرانی، احمد. (1420هـ ق/2000م). النبوات. الریاض: المملکه العربیه السعودیه. الطبعه الأولى.
ابن سیده، علی ابن اسماعیل. (1421ق). المحکم و المحیط الاعظم. بیروت: چاپ عبدالحمید هنداوى.
ابن شهر آشوب، محمد بن علی. (1410ق). متشابه القرآن و مختلفه، قم: بیدار.
ابوالفتوح رازی، حسین­بن علی. (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن. تحقیق یاحقی. محمد جعفر، ناصح.محمد مهدی. مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی.
ازهرى، محمد بن احمد. (1967ق). تهذیب اللغه. قاهره: چاپ عبدالسلام سرحان.
استرآبادی، محمد جعفر. (1384). البراهین القاطعه، قم: مرکز العلوم و الثقافه الاسلامیه.
جزائری، نعمت الله. (1399ق). نور البراهین. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
جوادی آملی، عبدالله. (1388). تبیین براهین اثبات خدا، تحقیق حمید پارسانیا. قم: نشر اسراء. چاپ پنجم.
خویی، حبیب الله بن محمدهاشم. (1429ق). منهاج البراعه شرح نهج البلاغه. بیروت: چاپ علی عاشور.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412/1992). مفردات الفاظ القرآن. دمشق: چاپ صفوان عدنان داوودى.
زَبیدى، محمد بن محمد. (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: چاپ على شیرى.
شبر، سید عبدالله. (1392). مصابیح الانوار فی حلّ مشکلات الاخبار. قم: انتشارات دارالحدیث.
صدوق، محمد بن علی. (1373). عیون أخبار الرضا (ع)، مترجم حمیدرضا مستفید - علی اکبر غفاری. تهران: نشر صدوق.
طباطبائی، محمد حسین. (1417ق). نهایه الحکمه. قم: نشر اسلامی.
طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو.
طبرسی، احمد بن علی (1361). احتجاج. مشهد: المرتضی.
علم الهدی، علی بن حسین. (1405ق). الرسائل. قم: دارالقرآن الکریم.
فارابی، ابونصر. (1399). فصوص الحکم. قم: آیت اشراق.
قمی، ابوالقاسم ‌بن ‌محمدحسن. (1231). جامع الشتات. تهران: شرکه الرضوان.
قمی، شیخ عباس. (1386). علم الیقین فی معرفه اصول الدین. بی­جا. بی­نا.
کراجکی، محمد بن علی. (1410ق). کنز الفوائد. قم: دار الذخائر.
مجلسی، محمدتقی. (1406ق). روضة المتقین. قم: موسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور.
مغنیه، محمد جواد. (1424ق). تفسیر الکاشف. چ اول. تهران: دارالکتب الإسلامیه.