نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیارگروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

سرفصل‌های رشتۀ کلام اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد مصوب سال 1384 (در جلسۀ 546 شورای گسترش آموزش عالی) است و با گذشت بیش از 16 سال از تصویب آنها سرفصل‌ها و دروس این رشته با گرایش‌های گوناگون آن نیاز به اصلاح و تغییر و بازنگری دارد. با نگاهی به این سرفصل‌ها و دروس متوجه می‌شویم اصلاح و تغییراتی به چهار صورت حذف ، اضافه و تغییر کلی یا جزئی برخی دروس و سرفصل‌ها لازم است. در این مقاله با مطالعه و مقایسه تجربه‌های آموزشی نویسنده و اساتید گرایش‌های کلام اسلامی برآنیم تا ساختارجدید و دقیق‌تر و جامع‌تری را در اصلاحیه خود لحاظ کنیم. در طرح پیشنهادی به نظر می‌رسید بسیاری از واحدهای جبرانی زائد و نامرتبط باید حذف شده و دروس ضروری‌تری برای دانشجویان و نیازهای تخصصی آنها در این رشته جایگزین شود. برخی عناوین نیز تغییرشان لازم است تا دقیق‌تر محتوای درس نمایان شود. در طرح و برنامۀ بازنگری، سرفصل‌های تک تک دروس نیز تدقیق و تکمیل شده و منابع پیشنهادی هر درس تکمیل و بروز رسانی شده است.
در این مقاله با گزارشی از وضع موجود، و نقد و بررسی آن در زمینۀ عناوین و سرفصل‌ها، وضع مطلوبی در قالب عناوین و سرفصل‌های جدید را پیشنهاد می‌کنیم که همچون هر برنامه و طرحی بشری اولاً جایز الخطاست وثانیاً همچون هر امر زمینی و حادثی در معرض و غبار کهنگی و نیاز به تجدیدنظر در آینده‌ای شاید نزدیک. اما آنچه بدیهی است خطابودن و کهنه شدن و لزوم تجیدی نظر در طرح موجود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Review of titles and headlines of Discipline of Islamic Kalam (theology)

نویسنده [English]

  • Mehdi Akhavan

Associate Professor of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current curriculum for MA in Islamic Theology was designed in 1384 (2005). After 16 years, now it needs both minor and major revisions in courses as well as its headlines. This includes eliminations, introductions, minor changes, or major changes. In this paper, drawing on the teaching experiences of the authors and others in this area, we propose a better-designed and a more comprehensive curriculum. In this proposal some courses are eliminated due to uselessness and some other necessary ones are introduced. Other revisions include change in the title of courses to better match with their content. In general, all courses are revised and updated one by one.

By providing a report on the status quo, criticizing it, evaluating it, and suggesting an ideal situation, we propose a new curriculum. Although it probably has its own faults and will get old due time, it is clear that the current curriculum needs some major revisions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Theology
  • titles
  • headlines
  • MB
  • Shia Kalam
سرفصل‌های رشتۀ کلام اسلامی مصوب وزارت علوم در 31/2/1384 
سرفصل‌های رشتۀ علوم اسلامی گرایش کلام اسلامی سطح دو حوزۀ علمیه مصوب3/6/1392
سرفصل‌های رشتۀ کلام امامیه مصوب برای سطح سه حوزۀ علمیه 8/ 2/1392.
سبحانی، محمدتقی. (1391). کلام امامیه. ریشهها و رویشها. نقد و نظر. شمارۀ 5. -37.
هاسپرس، جان. (1379). درآمدی بر تحلیل فلسفی. ترجمۀ موسی اکرمی. تهران: انتشارات طرح نو.
یوسفزاده، حسینعلی. (1392). اعتزالگرایی سید مرتضی؛ بررسی و نقد، نقد و نظر. شمارۀ 72. 121-149.