نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

آیۀ شریفۀ ﴿لایُسئَلُ عَمّا یَفعَلُ وَ هُم یُسئَلُونَ﴾ (انبیا /23) از جمله آیات قرآن است که محل بحث و نظر عالمان دینی قرار گرفته­است. مهم­ترین سؤال در مواجهه با این آیة شریفه سؤال از چرایی و دلیلِ مورد سؤال واقع‌نشدن خدای تعالی است. ملاحظۀ آراء عمده در تبیین این آیة شریفه، حکایت از مبانی گوناگون کلامی، حکمی و عرفانی در پاسخ از پرسش مذکور دارد. برخی متکلمین، نفی پرسش از خداوند را به نفی وجوب و یا ترک فعل بر خدای متعال ارجاع داده­اند و برخی دیگر ضمن قول به وجوب برخی از افعال بر خدای متعال، ابتناء فعل الهی بر حُسن و حکمت را دلیل نفی پرسش از خدای متعال دانسته­اند. برخی حکما نیز نفی پرسش از خداوند را به نفی غایت در فعل مطلق الهی و غایتِ اخیر در مخلوقات ارجاع داده­اند. عرفا نیز با تکیه بر علم و سرّ وحجت الهی به تبیین شریفة لایسئل عما یفعل پرداخته­اند. این مقاله در صدد است تا با تکیه بر یک شخصیت فکری از صاحبان آراء فوق (به ترتیب : غزالی، زمخشری، ملاصدرا و ابن عربی) به بررسی و نقد آراء پرداخته و سپس در نگاهی مجدد به آیة شریفه به تبیین آن در دو جایگاه متفاوت یعنی در ربط با آیات قبل و بعد، و نیز در ربط با سایر آیات مرتبط بپردازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Research on Mystical, Philosophical and Theological Thoughts About the Verse: He is not Questioned about What he does

نویسنده [English]

  • Amir Shirzad

Associate Professor of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The holy verse: “He is not questioned about what He does, but they shall be questioned”, is one of the Quran’s verses that have been discussed by religious scholars. The most significant question regarding this verse is about the reason, God is not questioned. Considering some views concerning explaining this verse, shows different mystical, philosophical, and theological foundations for answering it. Some theologians believe that negating the question of God is referred to as negating the necessity or not acting by God. In some others meantime believing in the necessity of some acts upon God, relying on the divine act on wisdom is the reason for negating questioning God. Some philosophers argue that the negating question of God is led to negating the finality of divine acts. Mystics try to explain it by relying on divine mystery, knowledge, and proof. This paper by emphasizing some thinkers’ thoughts tries to argue that Mulla Sadra’s view is more justified, then tries to reread the verse in relevance with before and after verses

کلیدواژه‌ها [English]

  • He is not questioned about what He does
  • Goodness and Wisdom
  • End
  • Rational Proof
  • Obedience and Divinity
منابع و مآخذ
-             آملی، سید حیدر. (1382 ش.). جامع الاسرار و منبع الانوار، تصحیح و مقدمه هنری کربن و عثمان اسماعیل یحیی. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-                    ابن حزم، ابی محمد. (1317ق.). الفصل فی الملل و النحل. چاپ اول. مصر: المطبعة الادبیه.
-                    ابن عربی، محیی­الدین. (بی­تا). الفتوحات المکیه. 4 جلد. بیروت: دار صادر.
-                    زمخشری، محمود. (1407ق.). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل. چاپ سوم. بیروت: دارالکتاب العربی.
-             صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم. (1410ق.). الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج2و 6. چاپ چهارم. بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (1363ش. ). مفاتیح الغیب. تصحیح محمد خواجوی. چاپ اول. تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
-                    غزالی، ابو حامد. (بی­تا). تهافت الفلاسفه. تحقیق موریس بریج. مقدمۀ ماجد فخری. چاپ سوم. بیروت: دار المشرق.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (بی­تا). احیاء علوم الدین. ج2. بیروت: دار الکتاب العربی.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (1416 ق.). مجموعه رسائل الامام الغزالی. چاپ اول. بیروت: دارالفکر.
-                    قاضی عبدالجبار. (1382ق.). المغنی. ج6. تحقیق احمد فؤاد. قاهره: المؤسسه المصریه العامه للتالیف و الترجمه.
-                    کاشانی، ملا فتح الله. (1344ش.). منهج الصادقین فی الزام المخالفین. چاپ دوم. تهران: کتاب­فروشی اسلامیه.
-                    مطهری، مرتضی. (1376ش.). درس‌های الهیات شفاء. مجموعه آثار. ج8. چاپ اول. تهران: انتشارات صدرا.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (1375ش.). کلام. مجموعه آثار. ج3. چاپ سوم. تهران: انتشارات صدرا.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (1382ش.). عدل الهی. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات صدرا.
-                    نرم افزار نور. (1388ش.). کتابخانه حکمت اسلامی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
-                    ـــــــــــــــــــــــ . (1388ش.). عرفان نسخة 2. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.