نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
.
چکیده
روزبهان بقلی شیرازی، به قرآن و حدیث توجه بسیار داشته و با توجه به اندیشه و آثارش اعتنای او به کشف و شهود خویش به چشم میآید. او به وحی به عنوان الهام غیبی حضرت حق و پیامبران اعتقاد دارد و کشف و شهود عارفان را نیز لطف و مرحمتی الهی میداند. مسأله تحقیق بررسی جایگاه وحی و شهود دراندیشه روزبهان بقلی است که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شدهاست. حقیقت وحی و معرفت وحیانی از جمله اموری هستند که از قلمرو حس انسان خارج است و در دسترس عقل قرار نمیگیرد. از آنجا که چنین معرفتی در دسترس معدود افراد بشر قرار گرفته، به راحتی زوایای مبهم آن قابل درک نیست. پس از بررسی این نتایج به دستآمد که بین وحی و کشف و شهود عرفانی، تقابل به تباین است، زیرا مقام نبوّت و رسالت عطیهای الهی است که با جهد واکتساب بهدست نمیآید، هر چند جهد و اکتساب در آمادگی نفس برای قبول آثار وحی لازم بهشمار میآید، ولی خود وحی، هدیهای الهی است که نصیب هر شخصی نخواهد شد. مقام و مراحل کشف و شهود عرفانی برای همه انسانها ممکن و میسر است که در صورت مکاشفه و مشاهده، شخص سالک باید مکاشفات و مشاهدات خود را با کشف تامّ نبی و اولیاء الهی بسنجد که در برخی از موارد احتیاج به تعبیر دارد، ولی وحی، امر صریح و سریعی است که خود آن هرچه که باشد حجت است و تعبیر در آن راه ندارد. روزبهان معتقد است که محتوای وحی با الهام و کسب آن اختلافی ندارد.
عنوان مقاله [English]
Revelation and Spiritual Vision from Ruzbihan Baqli`s Viewpoint
نویسنده [English]
- mahmood shaloei
.
چکیده [English]
Ruzbihan Baqli Shirazi was a Persian mystic of the sixth and seventh centuries. His works abound in Quranic verses and hadith in which he communicates his thought dominated by his mystical experience of unveiling (kashf) and spiritual vision (shuhud). He believes in revelation (wahi) as the unseen inspiration that prophets receive from God, and he also views unveiling and spiritual vision of mystics as divine grace and mercy. This study adopts a descriptive-analytical method to examine the concept of revelation and spiritual vision in Ruzbihan Baqli's mysticism. Revelation and revealed knowledge are among the concepts whose perception lay beyond the realm of the senses and are not easily accessible to reason. Since not every man is capable to attain such knowledge, its obscure aspects are not easily grasped by the intellect. The results indicate that there is a contrast between revelation and mystical unveiling, because prophethood is a divine gift that is not achieved through acquisition. Although acquisition of excellence by effort makes souls prepared to receive revelation, revelation itself is a divine gift that is not attained by everyone. Humans are capable to reach the status and stages of unveiling and spiritual vision, if so, the seekers should gauge their unveiling and spiritual vision with the divine revelation and unveiling of prophets and saints, which in some cases requires interpretation, but revelation is an immediate inspiration that is clear and evident in itself and needs no interpretation. In Ruzbihan`s doctrine, revelation is viewed as synonymous with inspiration.