نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

.

چکیده

روزبهان بقلی شیرازی، عارف سده ششم و هفتم به قرآن و حدیث توجه بسیار داشته و با توجه به اندیشه و آثارش اعتنای او به کشف و شهود خویش به چشم می‍آید. او به وحی به‌عنوان الهام غیبی حضرت حق به رسولان برگزیده اعتقاد دارد و کشف و شهود عارفان را نیز لطف و مرحمتی الهی می‍داند. مسئله تحقیق بررسی جایگاه وحی و شهود در اندیشه روزبهان بقلی است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام‌شده است. حقیقت وحی و معرفت وحیانی ازجمله اموری هستند که از قلمرو حس انسان خارج‍ است و به‌سادگی در دسترس عقل قرار نمی‍گیرد. ازآنجاکه چنین معرفتی در دسترس معدود افراد بشر قرارگرفته، به‌راحتی زوایای مبهم آن قابل‌درک نیست. پس از بررسی این نتایج به دست آمد که بین وحی و کشف و شهود عرفانی، تقابل به تباین است، زیرا مقام نبوّت و رسالت عطیه‍ای الهی است که با جهد و اکتساب به‍دست نمی‍آید، هرچند جهد و اکتساب در آمادگی نفس برای قبول آثار وحی لازم به ‍شمار می‌آید، ولی خود وحی، هدیه‍ای الهی است که نصیب هر شخصی نخواهد شد. مقام و مراحل کشف و شهود عرفانی برای همه انسان‌ها ممکن و میسر است که در صورت مکاشفه و مشاهده، شخص سالک باید مکاشفات و مشاهدات خود را با کشف تامّ نبی و اولیاء الهی بسنجد که در برخی از موارد احتیاج به تعبیر دارد، ولی وحی، امر صریح و سریعی است که خود آن هرچه که باشد حجت است و تعبیر در آن راه ندارد. روزبهان معتقد است که محتوای وحی با الهام و کسب آن اختلافی ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Revelation and Spiritual Vision from Ruzbihan Baqli`s Viewpoint

نویسنده [English]

  • mahmood shaloei

.

چکیده [English]

Ruzbihan Baqli Shirazi was a Persian mystic of the sixth and seventh centuries. His works abound in Quranic verses and hadith in which he communicates his thought dominated by his mystical experience of unveiling (kashf) and spiritual vision (shuhud). He believes in revelation (wahi) as the unseen inspiration that prophets receive from God, and he also views unveiling and the spiritual vision of mystics as divine grace and mercy. This study adopts a descriptive-analytical method to examine the concept of revelation and spiritual vision in Ruzbihan Baqli's mysticism. Revelation and revealed knowledge are among the concepts whose perception lies beyond the realm of the senses and are not easily accessible to reason. Since not every man is capable of attaining such knowledge, its obscure aspects are not easily grasped by the intellect. The results indicate that there is a contrast between revelation and mystical unveiling, because prophethood is a divine gift that is not achieved through acquisition. Although the acquisition of excellence by effort makes souls prepared to receive revelation, revelation itself is a divine gift that is not attained by everyone. Humans are capable of reaching the status and stages of unveiling and spiritual vision. If so, the seekers should gauge their unveiling and spiritual vision with the divine revelation and unveiling of prophets and saints, which in some cases requires interpretation, but revelation is an immediate inspiration that is clear and evident in itself and needs no interpretation. In Ruzbihan`s doctrine, revelation is viewed as synonymous with inspiration.

Introduction

Mysticism is the inner relationship of man with God; in other words, it is the knowledge and worship of God through the purification of the interior, which is called Tazkya. Iranian scholar of Persian Language, Abdolhossein Zarrinkoub (1923-1999), considers mysticism to be knowledge, based on a spiritual and indescribable state in which man feels that he has a direct and immediate connection with the Almighty. Of course, this spiritual feeling is described as a divine state that cannot be defined.
Most theologians believe that revelation (Wahi) has a different reality from such inner perceptions and has no similarity with it; however, most sages and mystics believe that revelation is a type of mystical unveiling (kashf) and intuition(shuhud); of course, there are several possibilities about this assumption: followers of divine religions consider their religion and belief to be attributed to God Almighty and have discussed the quality of the relationship between God Almighty and creatures under various headings, including revelation and divine word. Scholars and experts have written various interpretations of revelation, which sometimes overlap with mystical revelation and intuition.

Background of the Research

No independent research has been conducted so far on the comparison of revelation and intuition in the works of Ruzbihan Baqli, but a few studies have been conducted on revelation and intuition in Ruzbihan's perspective and the reality of revelation in other scholars` doctrine, some instances are:
1- "Revelation in the mystical nature of Ruzbihan Baqli", Elham Tamaddon and Mohammad Reza Nasr Esfahani, Shiraz University, Quarterly Journal of Religious Thought, Volume 18, Issue 69, December 2018, pp. 29-52. The results indicate that Ruzbihan categorizes revelation into three types: revelation of divine essence, divine attributes and acts and its instances and signs.
2- “The Nature of Apostolic Revelation and Its Relation with Mystical Intuition According to MullaṢadra”, Mohammad Mahdi Alimardi and Zeinab Artidar, Bi-Quarterly Journal of Shia Studies, Volume 10, Issue 26, Spring and Summer 2024, pp. 7-38. The results indicate that a key principle in Mulla Ṣadra's philosophy is substantial motion (al-ḥarakat al-jawhariyya). He argues that through this motion, humans evolve and progress through necessary stages to reach the ultimate truth. According to Mulla Ṣadra, those who perfect their theoretical and practical faculties can experience the intuition of God’s beauty, akin to the Prophet, and thus engage directly with divine light.

Research Method

This study adopts a descriptive-analytical approach, and a documentary-library research method was used to explore the studies carried out previously. It is obvious that in this method, an attempt was made to carefully examine and analyze the opinions and theories of experts and to provide lexical and terminological definitions for each of its words applied.

Conclusion

Ruzbihan Baqli Shirazi was a Persian mystic whose works abound in Quranic verses and hadith in which he communicates his thoughts dominated by his mystical experience of unveiling and intuition.
He believes in revelation as the unseen inspiration that prophets receive from God, and he also views mystic unveiling and intuition as divine grace and mercy.
Revelation and revealed knowledge are among the concepts whose perception lies beyond the realm of the senses and are not easily accessible to reason. Since not every man is capable of attaining such knowledge, its obscure aspects are not easily grasped by the intellect. The results indicate that there is a contrast between revelation and mystical unveiling, because prophethood is a divine gift that is not achieved through acquisition. Although the acquisition of excellence by effort makes souls prepared to receive revelation, revelation itself is a divine gift that is not attained by everyone. Humans are capable of reaching the status and stages of unveiling and intuition. If so, the seekers should gauge their unveiling and intuition with the divine revelation and unveiling of prophets and saints, which in some cases requires interpretation, but revelation is an immediate inspiration that is clear and evident in itself and needs no interpretation. In Ruzbihan`s doctrine, revelation is viewed as synonymous with inspiration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ruzbihan Baqli
  • Revelation
  • Unveiling and Spiritual Vision
  • Inspiration
منابع
قرآن کریم
نهج‍البلاغه
ابن‍عربی، محیی‍الدین (1370)، فتوحات مکیه، ج 1، بیروت: نشر داراحیاء الترات العربی.
-------------- (1393)، دامگه راه و رهزنهای سلوک، (ما لا یعوّل علیه)، ترجمه و شرح سعید رحیمیان، تهران: نشر نگاه معاصر.
الزبیدی، محمد مرتضی (1306 ق)، تاجالعروس، 10 جلد، مصر: دارلیبیا.
الغزالی، ابوحامد محمد (1375)، عقیدهالمسلم، مصر: دارالکتاب العربی.
امام محمد غزالی (1377)، احیاء علومالدین، ترجمه مویدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جوادی آملی، آیت‍الله (1397)، تفسیر موضوعی قرآن کریم، جلد 7، سیره پیامبران در قرآن، چاپ نهم، تهران: مرکز نشر اسراء.
حافظ (1362)، دیوان، تصحیح پرویز نائل خانلری تهران: انتشارات سخن.
دانش‌پژوه، محمدتقی (1347)، روزبهان‌نامه، حاوی تحفة اهل العرفان از شرف‌الدین ابراهیم، روح الجنان از عبداللطیف شمس، تحفة العرفان از روزبهان بقلی دیلمی شیرازی، منازل‍القلوب از سیمابی، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
روزبهان بقلی شیرازی (1393)، کشف الاسرار و مکاشفات الانوار، تصحیح و ترجمه مریم حسینی، تهران: سخن.
----------- (1393)، کشف الاسرار و مکاشفات الانوار، ترجمه محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
----------- (1382)، شرح شطحیات، تصحیح هانری کربن، تهران: طهوری.
------------(1366)، عبهرالعاشقین، تصحیح هانری کربن و محمد معین، تهران: انتشارات منوچهری.
رومی، شیخ احمد (۱۳۵۴)، دقایق الحقایق، مصحح محمدرضا جلالی نائینی، تهران: شورای عالی فرهنگ و هنر.
شیخ‍الاسلامی، اسعد (1353)، تحقیقی در مسائل کلامی؛ از نظر متکلمان اشعری و معتزلی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
قیصری، داود‍بن محمود (1375)، شرح فصوصالحکم، تحقیق سید جلال‍الدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
---------------- (1416)، شرح فصوصالحکم، قم: انوارالهی.
طباطبایی، محمدحسین (1382)، ترجمه تفسیرالمیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر اتنشارات اسلامی.
--------------- (1353)، قرآن در اسلام، دارالکتب الاسلامی.
عباسی، بابک (1391)، تحربه دینی و چرخش هرمنوتیکی، تهران: هرمس.
عین‌القضات همدانی (1368)، تمهیدات، به کوشش عفیر عسیران، بی جا.
لاهوری، محمداقبال (بی‍تا)، احیای فکر دینی در اسلام، ترجمه احمد آرام، مؤسسه فرهنگی منطقه‍ای.
مجلسی، محمدباقر (1403 ق)، بحارالانوار، 111 جلد، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مطهری، مرتضی (1376)، مجموعه آثار، ج 4، قم: صدرا.
مظاهری، عبدالرضا (1397)، وحی و تجربه دینی، تهران: انتشارات نفحات.
معین، محمد (1393)، مقدمه عبهرالعاشقین، تهران: انتشارات منوچهری.
 مولوی (137۱)، مثنوی جلالالدین محمد بلخی، به اهتمام دکتر محمد استعلامی، تهران: زوّار.
نجم‍الدین رازی (۱۳۷۱)، مرصادالعباد، به اهتمام دکتر محمد امین ریاحی، چاپ چهارم، تهران: علمی و فرهنگی
نویا، پل (۱۳۷۳)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هجویری، علی‍بن عثمان (1386)، کشفالمحجوب، مقدمه و تصحیحات محمود عابدی، تهران: سروش.
یعقوبیان، محمدحسن (1395)، حقیقت وحی با تأکید بر دیدگاه فلاسفه، تهران: فرهنگ و اندیشه اسلام