نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی

2 مدرس حوزه

چکیده

یکی از معارف مهم و پربسامد قرآنی موضوع توبه است. توبه یا بازگشت، هم به خدا و هم به بنده نسبت داده می‌شود. در مباحث کلامی فرق، اگرچه در برخی مباحث بین شیعه و معتزله اتفاق نظر وجود دارد، اما در مسئلة قبول توبه، چنین نیست. معتزله بصره قائل است که قبول توبه برخداوند واجب عقلی است، و اگر قبول نکند فعل قبیح انجام داده، در حالی که اشاعره و شیعۀ امامیه و معتزلۀ بغداد معتقدند قبول توبه به دلیل تفضل خدا بر بندگان است. معتزله دو دلیل عقلی و یک دلیل قرآنی بر مدعای خود اقامه کرده، و اعتقادشان مبتنی بر مبنای «خلود در آتش برای گنهکار» می‌باشد. نتایج حاصل از این پژوهش که با روش تحلیلی_توصیفی انجام شده حاکی از آن است که چنین اعتقادی منتج به «تأثیرپذیری خدا از خلق» و نیز «مستحق مذمت بودنِ خدا» خواهدشد که هر دو محال است. طبق آیات متعدد، خداوند به گنهکار وعدة قبول توبه داده، و خُلف وعده قبیح است؛ پس قبول توبه عقلی نیست بلکه سمعی است، و چون خدا وعده قبول داده است، می­پذیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Shi’a and Mu’Tazila’ Statements Regarding “The Necessity of Accepting Repentance” by God

نویسندگان [English]

  • zohreh akhavanmoghaddam 1
  • shala haghi 2

1 dr

2 m

چکیده [English]

One of the most important and frequent Quranic teachings is the subject of repentance. Repentance or return is attributed to both God and servant. In speculative theology (Kalām) of sects, although there is consensus between Shi'a and Mu'tazila on some topics, accepting repentance is not the case. Mu'tazilites of Basra believe that accepting repentance is an intellectual obligation on behalf of God, and if he does not accept, he has performed an ugly act, while Ashʿarites, Imāmīyyah, and Mu'tazilites of Baghdad believe that accepting repentance is due to God's grace over his servants. The Mu'tazila have based their claims on two rational reasons and a Qur'anic reason, and their belief is centered on "permanence in fire for sinners". The results of this study, conducted by analytical-descriptive method, indicate that such a belief will lead to "people’s influence on god" and "God’s deserving of blame ", both of which are impossible. According to several verses, God has promised the acceptance of repentance from the sinner, and breach of promise is ugly; thus, accepting repentance is not rational but is aural, and because God has promised to accept it, he accepts it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Word of Shi'a
  • Mu'tazila
  • Repentance
  • Obligatory
  • Divine Promise
  • Purity in Punishment
قرآن مجید.(ترجمه تفسیر المیزان)
صحیفۀ سجادیه. (ترجمه انصاری)
آمدى،‏ سیف­الدین. (1423 ق). أبکار الأفکار فی أصول الدین‏. قاهره: دار الکتب.
ابن فارس، احمدبن فارس. (بی­تا). معجم مقاییس اللغه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن منظور، محمدبن مکرم. (1414ق). لسان العرب. چاپ سوم. بیروت: دار صادر.
ابوالفتوح رازى، حسین بن على. (1408 ه.ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. چاپ1. مشهد مقدس. آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهش­هاى اسلامى.
بدرالدین، حسین. (1422ق). ینابیع النصیحه فی العقائد الصحیحه. چاپ دوم. صنعاء: مکتبه­البدر.
بغوى، حسین بن مسعود. (1420ه.ق). تفسیر البغوى المسمى معالم التنزیل. چاپ1. بیروت: دار إحیاءالتراث العربی.
بلاغى، محمدجواد. (بی­تا). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. چاپ1. قم. وجدانى.
تفتازانی، سعد­الدین. (1409). شرح المقاصد. چاپ اول. افست قم: الشریف الرضی.
جوهری، اسماعیل بن حماد. (1376). الصحاح: تاج اللغه و صحاح العربیه. بیروت: دارالعلم للملایین.
حیدری، علی نقی. (بی­تا). اصول الاستنباط. ایران- قم: لجنه اداره حوزه علمیه.
حسین­بن على (ع)، امام سوم. (1430 ه.ق). تفسیر الامام الحسین علیه السلام التفسیر الاثری التطبیقی. چاپ1. عراق- کربلاى معلى. العتبه­الحسینیه المقدسه. قسم الشؤون الفکریه و الثقافیه.
زمخشرى، محمود بن عمر. (1407 ه.ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل. چاپ 3. بیروت: دار الکتاب العربی.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412 ه. ق). مفردات ألفاظ القرآن. چاپ1. بیروت: دارالشامیه.
رحمت کاشانی، حامد. (1391). صحیفه سجادیه. تهران: انتشارات پیام انقلاب.
سبحانی، جعفر. (1412ق). الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل. چاپ سوم. ایران-قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیه.
_________. (بی­تا). الأضواء على عقائد الشیعة الإمامیه. قم: مؤسسه امام صادق( ع).
_________. گوناگون، بحوث فی الملل و النحل‏. قم: مؤسسۀ النشر الإسلامی- مؤسسة الإمام الصادق (ع).
________. (1386 ش). سیماى عقائد شیعه. ترجمه جواد محدثى. تهران: نشر مشعر.
شبلى، نعمانى. (1386 ش). تاریخ علم کلام. ترجمه سید محمد تقى فخر داعى. تهران: اساطیر.
شیروانی، علی. (1393 ش). تحریر منطق. چاپ 12. قم: دارالعلم.
طبرسى، فضل بن حسن. (1372 ه.ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. چاپ 3. تهران: ناصر خسرو.
_____________. (1412 ه.ق). تفسیر جوامع­الجامع. چاپ1. قم: حوزه علمیه قم. مرکز مدیریت.
طباطبایى، محمدحسین. (1390 ه. ق‏). المیزان فی تفسیر القرآن‏. چاپ2. بیروت‏: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‏
طریحى، فخر الدین. (1375 ه. ش). مجمع البحرین. چاپ سوم. تهران: مرتضوی.
علامه حلى‏. (1363 ش). أنوار الملکوت فی شرح الیاقوت‏. قم: الشریف­الرضی‏.
______. (1413 ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: مؤسسه النشر الإسلامی.
فیروز آبادی، محمد ابن یعقوب. (بی­تا). القاموس المحیط. بیروت: دارالکتب­العلمیه.
فخر رازی، محمد بن عمر. (1420 ق‏). لتفسیر الکبیر. ج‏10. بیروت‏: دار احیاء التراث العربی.
قاضى عبد الجبار- قوام الدین مانکدیم. (1422‏ق.) شرح الأصول الخمسه. چاپ اول‏. بیروت: دار احیاء التراث العربی.‏
قرشی، علی­اکبر. (بی­تا). قاموس قرآن. ج‏7. تهران: اسلامیه.
کاشانى، فتح‏الله بن شکرالله. (1363 ه.ش). تفسیر خلاصه منهج الصادقین. مسمى به خلاصة المنهج. چاپ1. تهران: اسلامیه.
مصطفوی، حسن. (1368). التحقیق فى کلمات القرآن الکریم. تهران‌: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌.
عاملی، یاسین. (1413). الاصطلاحات الفقهیه فی الرسائل العملیه. چاپ اول‌. لبنان: دار البلاغة للطباعه و النشر و التوزیع‌.
علامه مجلسى، محمدباقر. (1111ق). حق الیقینن. تهران: انتشارات اسلامیه.
مقداد، فاضل. (1405ق). إرشاد الطالبین إلى نهج المسترشدین‏. قم: انتشارات کتابخانه آیت­الله مرعشى ره.
مشکور، محمدجواد (1372‏). فرق و مذاهب. مشهد: آستان قدس رضوى‏.
محمدى، علی. (1378). شرح کشف المراد. قم: دارالفکر.
ماتریدى، محمد­بن محمد.(1426ه.ق). تأویلات أهل السنة (تفسیر الماتریدى). چاپ1.بیروت: دارالکتب العلمیه. منشورات محمد علی بیضون.
مکارم شیرازی، ناصر. (1371). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب­الاسلامیه.‏