Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D Student of Shia Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran

2 Associate Professor, Department of Theological Religions, University of Religions and Religions, Qom, Iran

Abstract

It has long been a place of dispute amongst the Muslims whether Imamate is a position to be granted to Imam through election or appointment; on the one hand, the Imamyya School, based on a rational explanation, holds that Imam is to be immediately appointed by the Word of God and His Messenger (PBUH); They first argue that like all other mercies He is expected to bestow, the appointment of Imam is a mercy of God so that to amend His servant's affairs, and secondly, since Quran requires Imam to be innocent and superior and God is the only aware of the quality of everyone in the universe, He just has the right to endorse the Imamate of Imam, the viewpoint affirmed by Allameh Hilli in his Nahj-ul-Hagh. On the other hand, the Sunni School considers that there is not any text denoting the appointment of Imam neither by God nor by the prophet and the designation of Imam is an election to be done by the people, the viewpoint affirmed by Fazl Ibn Roozbehan in Ibtal-ul-Batil. This thesis comparatively surveys viewpoints of the two scholars, representatives of two Mainstreams of thought in the Muslim world, firstly to clarify the original thought of Shia, secondly to respond to the enemies of Imamyya School, and thirdly to revise their probable commonalities to be employed for the closeness of Shia and Sunni Muslims.
 

Keywords

قرآن کریم
ابن روزبهان، فضل الله.(بی­تا). إبطال(نهج) الباطل و إهمال کشف العاطل . تهران: از نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی. شماره نسخه 10488. ( با نام: شرح نهج الحق علامه).
أسدآبادی، عبد الله. (1414ق). المقنع فی الامامه. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
أمینی، سید عبد الحسین. (1421 ق). الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب. قم: مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیه.
إیجی، میر سید شریف. (1325 ق). شرح المواقف. قم: الشریف الرضی.
بخاری، أبو عبد الله. (بی­­تا). صحیح بخاری. بیروت: دار­المعرفۀ.
تفتازانی، سعد الدین.(1412ق). شرح المقاصد. قم: منشورات الرضی.
جمعی از نویسندگان. (1391ش). امامت پژوهی (بررسی دیدگاه امامیه. معتزله و اشاعره). چاپ چهارم. قم: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 
حلی، حسن بن یوسف بن مطهر. (1365ش.). الباب الحادی عشر (مع شرحیه النافع یوم الحشر لمقداد بن عبد الله السیوری و مفتاح الباب‏ لأبی الفتح بن مخدوم الحسینی). چاپ اول. تحقیق مهدی محقق. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
(1426ق.). منهاج الکرامة فی معرفة الإمامه (الرد علی منهاج السنةلإبن تیمیه). با شرح سید علی حسینی میلانی. قم: حقایق اسلامی.
 (1414 ق.). نهج الحق و کشف الصدق. چاپ چهارم. قم: دار الهجرۀ.
سید (شریف) مرتضی.(1411ق). الذخیرة فی علم الکلام. تحقیق سید أحمد حسینی. قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
شرف الدین، عبد الحسین. (بی­تا). المراجعات. بیروت: دار الصادق(ع).
شوشتری، قاضی نور الله. (1409ق.). إحقاق الحق و إزهاق الباطل. چاپ اول. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏.
شیخ مفید. محمد بن النعمان. (1413ق.) . الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
________________.1413ق .أوائل المقالات. قم: المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید.
مظفر، محمد حسن. (1396ق.). دلائل الصدق لنهج الحق. چاپ دوم. قاهره: دار العلم للطباعه.
مکارم شیرازی، ناصر.(1392ش). آیات ولایت در قرآن. أبو القاسم علیان نژادی. چاپ هفتم. قم: نسل جوان.
یزدی مطلق(فاضل)، محمود. و جمعی از نویسندگان. (1391ش). امامت پژوهی(بررسی امامیه. معتزله. واشاعره). مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.