Document Type : Original Article

Authors

1 Master of Islamic Philosophy and Theology, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran.

Abstract

The relationship between God and humans has been one of the important philosophical, theological, and mystical concerns in the Islamic world. Muslim philosophers, theologians, and mystics according to the guidelines of the Qur'an in this field as well as their rational approaches and their influence from Some of the ideas of Greek philosophy have tried to explain this relationship in a different and at the same time conflict-free way. The present study examines the views of two prominent thinkers of the above currents. Avicenna on behalf of the Muslim philosophers explains this relationship with the pattern of love and rational perceptions and believes that man with his intuition, love, and attraction to God reaches a position where he can enjoy the same pleasure as the angels. Ghazali as a Sufi and a mystic explains the relationship between God and humans in the pattern of mystical annihilation and destruction and the context of unity with God. These are dual approaches Philosophical and mystical have ontological, anthropological, epistemological, and theological presuppositions

Keywords

منابع و مآخذ
-                    قرآن کریم.
-                    ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1370). منطق و معرفت در نظر غزالی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
-                    ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. (1363). اشارات و تنبیهات. نگارش حسن ملکشاهی. تهران: انتشارات سروش.
-                    ______________. (1377). الهیات نجات. ترجمۀ سید یحیی یثربی. تهران: انتشارات فکر روز.
-                    ______________. (1379). تعلیقات. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
-                    ______________. (1388). الهیات از کتاب شفاء. ترجمۀ ابراهیم دادجو. تهران: انتشارات امیرکبیر.
-             _____________. (1388). مجموعه رسائل. ترجمه ضیاءالدین درّی. محمدمهدی فولادوند. تصحیح و توضیحات سید محمود طاهری، تهران: انتشارات آیت اشراق.
-                    _____________. (1405 ق). شفاء. قم: مکتبه آیت‌الله المرعشی.
-                    _____________. (1405 ق). منطق المشرقین. قم: مکتبه آیت‌الله المرعشی.
-                    _____________. (بی تا). رسالۀ عرشیه. تهران: انتشارات بیدار.
-             احدی، حسن. (1375). علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
-                    خواجه نصیرالدین طوسی. (1383). شرح الاشارات و التنبیهات. حسن حسن‌زاده آملی. قم: بوستان کتاب.
-                    زرینکوب، عبدالحسین. (1353). فرار از مدرسه. درباره زندگی و اندیشه ابوحامد غزالی. تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
-                    زرینکوب، عبدالحسین. (1383). با کاروان اندیشه. تهران: انتشارات امیرکبیر.
-                    شریف، میان محمد. (1370). تاریخ فلسفه در اسلام. ج2. ترجمه نصرالله پورجوادی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-                    شیرازی، صدرالدین. (1381) مبدأ و معاد. تهران: بنیاد حکمت صدرا.
-                    غزالی، ابوامد محمد. (1362) المنقذ من الضلال، مترجم صادق آئینه وند، تهران: انشارات امیرکبیر.
-                    ___________. (1364) مشکاه الأنوار، ترجمه صادق آئینه وند. تهران: انتشارات امیرکبیر.
-                    ___________. (1374). میزان عمل. ترجمه علی اکبر کسمائی. تصحیح سلیمان دنیا. تهران: انتشارات سروش.
-             ___________. (1374). احیاء علوم دین جلد 3و 4. ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی. کوشش حسین خدیو جم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 
-                    ___________. (1412 ق). احیاء العلوم الدین. بیروت: دارقتیبه.
-                    ___________. (1380). کیمیای سعادت. ج 1. کوشش حسین خدیو جم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-                    ___________. (1386). الاقتصاد فی الاعتقاد. ترجمه و تعلیق پرویز رحمانی. تهران: انتشارات حدیث امروز.
-                    ___________. (1391). تهافت الفلاسفه. ترجمه حسن فتحی. تهران: انتشارات کیمیای حضور.
-                    فاخوری، حنا. (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمه عبدالمحمد آیتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-             کاپلستون، فردریک چارلز. (1393). تاریخ فلسفه. جلد1. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-                    فروغی، محمدعلی. (1388). سیر حکمت در اروپا. تهران: انتشارات زوّار.
-                    ملکیان، مصطفی. (1377). تاریخ فلسفه غرب. جلد2. تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
-                    یثربی، سید یحیی. (1383). از یقین تا یقین. قم: انتشارات بوستان کتاب.
-                    Maha Elkaisy, F. (2006). God and human in Islamic Thought. New York, NY: Routledge
-                    Schimmel, A.M. (1975). Mystical Dimensions of Islam. Chapel Hill, NC: University of North Carolina press.