نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران.

2 گروه فلسفه فقه و حقوق اسلامی، پژوهشکده فقه و حقوق، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم.

3 دانشجوی دکتری، فقه وحقوق اسلامی، دانشگاه مفید ،قم.

چکیده

مساله این نوشتار، معناشناسی و بحث از هستی شناسی معناست. درواقع در این مقاله به دو رویکرد هستی شناسانه در معنا پرداخته می شود. رویکرد وجودی و رویکرد عدمی. معنا شناسی نقش تعیین کننده ای در روند تفسیر متن وکشف معنا دارد. در این مقاله سعی شده به روش استدلالی و فلسفی ، دیدگاه دو گروه از متخصصان دانش‌های زبانی بررسی گردد. استدلالها و نظراتی که از سوی چند گروه از متخصصان (از یک سو فیلسوفان زبان و از سوی دیگر عالمان اصولی) بیان گردیده، مورد نقد وبررسی قرار می‌گیرد. وجه افتراق و اشتراک آنان بیان می گردد. هدف از این مقاله هستی شناسی ماهیت معنا به عنوان اساس‌ترین و بنیادی‌ترین پیش فرض فلسفی که پایه و اساس سایر مباحث زبانی است مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. در پایان نگارندگان با استمداد از دیدگاه علامه غروی اصفهانی و تکمیل نواقص آن نظریه و همچنین پیوند آن با آراء فیلسوفان مسلمان درباب نفس الامر، دیدگاه نهائی خود را ارائه می‌دهند.

عنوان مقاله [English]

A comparative study of theories of meaning among Muslim fundamentalists and Western language philosophers

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadeq Kamelan 1
  • Saeid ZiyaeiFar 2
  • Amirhossein Safahosseini 3

1 Department of Philosophy, Mofid University, Qom, Iran.

2 Department of Philosophy of Fiqh and Islamic Law, Research Institute of Fiqh and Law, Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Qom.

3 PhD student, Fiqh and Islamic Law, Mofid University, Qom.

چکیده [English]

The problem of this article is semantics and discussion of the ontology of meaning. In fact, this article deals with the ontological approach in meaning. Existential approach and nonexistent approach. Semantics plays a decisive role in the process of text interpretation and meaning discovery. In this article, an argumentative and philosophical method has been tried to examine the viewpoints of two groups of language experts. The arguments and opinions expressed by several groups of experts (philosophers of language on the one hand and fundamental scholars on the other) are criticized and examined. Their differences and commonalities are expressed. The purpose of this article is to examine and explain the ontology of the nature of meaning as the most basic and fundamental philosophical premise that is the basis of other linguistic topics. In the end, the authors present their final point of view by referring to Allameh Gharavi Esfahani's point of view and completing the shortcomings of that theory, as well as linking it with the views of Muslim philosophers about the soul.