mahdi mahdavi ala; ajireza khatamshishebor
Abstract
The attribute of infallibility is one of the most fundamental and important issues ofprophecy. It is against the divine wisdom to make mistakes that are not completelycorrect because of the human guide for religious leaders. Considering that the realmof infallibility has different levels, the scholars ...
Read More
The attribute of infallibility is one of the most fundamental and important issues ofprophecy. It is against the divine wisdom to make mistakes that are not completelycorrect because of the human guide for religious leaders. Considering that the realmof infallibility has different levels, the scholars of Islamic religions, each influencedby their own ideological foundations, after analyzing and studying the realm of theinfallibility of the prophets, have contented themselves with accepting certain levelsor degrees of infallibility. The view of the infallibility of the prophets in three stagesof dressing up any infidelity and polytheism, as well as considering and preservingthe Shari'a, as well as propagating the rules and teachings of the Shari'a, is acceptedby all Islamic theologians except Baqalani, who recently has a different theory. Theidea of absolute infallibility for the apostles in the order of practicing the law is in linewith the characteristics of prophecy and is acceptable. The approach of the prophetsto be free from inadvertence, error, and mistake in the ordinary affairs of life isconsidered by most Imami thinkers. In general, the theory of truth and perfection inthe realm of the infallibility of the prophets is the view of the all-encompassinginfallibility - in all respects - which is in accordance with the standards and divinewisdom. It is worth mentioning that the present work while paying attention to theviews of theologians of the Imami, Mu'tazilite, and Ash'arite religions, focuses moreon the thoughts of Seyyed Morteza and Fakhreddin Razi.
yadollah dadjoo
Abstract
.یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ...
Read More
.یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ظهور نخواهد کردوخاتمیت تحقق می یابد. پس از پیامبر اسلام تبیین و تبلیغ دین توسط امامان معصوم و اوصیاء به حق آن حضرت انجام خواهد شد. اصل و اساس خاتمیت بر چند پایه استوار است که عبارتند از جاودانگی و جامعیت و دارای مراتب بودن دین اسلام و این که کمال دین، آن را جاودانه نموده و پس از طی مراحل و مراتب مختلف به عنوان دین کامل در اسلام تجلی یافته است. برخی از نویسندگان معاصربر این باورند که وحی مربوط به دوران غریزه است و حاکمیت آن تا زمان ظهور اسلام حجیت خود را حفظ نمود، ولی با ظهور عقل تجربی و استقرایی پیوستگی آن با عالم ماوراء طبیعت پایان یافته و باید به چشم یک تجربه کاملاً طبیعی بدان نگریسته و مورد نقد قرار داد وسروش معتقد است پس از پیامبر و ختم نبوت ولایت هیچکس دیگری از ارزش و اعتبار برخوردار نیست ولی ادعای ایشان از استحکام لازم برخوردار نیست .این روشنفکران تحلیل و تفسیری از خاتمیت مطرح کرده اند که با دلایل عقلی و نقلی سازگاری نداردو نتایج نادرستی از آن بروز یافته است .بدین جهت مورد نقد قرار گرفته است.