بررسی نقادانه دلایل قائلین به زیادت صفات الهی طبق مبانی ملاشمسا گیلانی

محمدرضا فرهمندکیا

دوره 5، شماره 9 ، مهر 1403، ، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22054/jcst.2025.82383.1192

چکیده
  مسئله صفات الهی و رابطه آن‌ها با ذات، یکی از مباحث بنیادین در الهیات اسلامی است. اشاعره بر این باورند که صفات ثبوتی خداوند زائد بر ذات و قدیم هستند و برای اثبات مدعای خود، براهینی از جمله قیاس حاضر به غائب، حمل صفات بر یکدیگر و ذات الهی و قدیم‌بودن ذات خداوند ارائه می‌دهند. این پژوهش با هدف واکاوی و نقد این براهین بر اساس مبانی فلسفی ...  بیشتر

مقایسه غایتمندی آفرینش نزد متکلمین و ابن سینا

محسن حبیبی؛ نرجس سادات حقایقی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1403، ، صفحه 361-396

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.41477.1175

چکیده
  یکی از موضوعات اساسی در تفکر اسلامی، مسئله غایتمندی آفرینش است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا خداوند در آفرینش موجودات غایتی را در نظر داشته و یا اینکه خداوند منزه و بی‌نیاز از غرض و غایت است؟ موضع اتخاذی هر یک از متفکران براساس مبانی خود، متفاوت است. نگارندگان درصد هستند تا به تبیین غایتمندی آفرینش از دیدگاه متکلمان و ابن‌سینا ...  بیشتر

ادلۀ حجیت اجماع در مسائل اعتقادی از دیدگاه متکلمان

سید مجتبی میردامادی؛ محمدعلی سوهانی

دوره 4، شماره 7 ، مهر 1402، ، صفحه 249-282

https://doi.org/10.22054/jcst.2024.78154.1152

چکیده
  اجماع یکی از منابع دستیابی به احکام است که احیاناً در اعتقادات نیز می‌تواند منبع باشد. در کتاب‌های کلامی دانشمندان اسلامی، شیعه و یا سنی، برای اثبات بعضی از آموزه‌های اعتقادی، از دلیل اجماع استفاده شده است، حال باید دید که آیا این اجماعات حجیت دارد؟ و ملاک اعتبار و محدوده حجیت آن کدام است؟این تحقیق متکفل بررسی پاسخ سؤالات فوق از ...  بیشتر

بازنگاهی به تفویض معتزله از منظر متکلمان امامیه و اشاعره

احمدرضا کفراشی

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1401، ، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22054/jcst.2023.71050.1100

چکیده
  میزان تأثیر و دخالت انسان در افعال صادره از او، یکی از مباحث مهمی است که همواره در طول تاریخ کلام اسلامی مورد توجه اندیشمندان فرقه‌های مختلف کلامی اسلامی قرار گرفته‌است. بر این اساس، نظریه‌های جبر‌گرایی، نظریة کسب، تفویض و امرٌ بین‌الأمرین مطرح شده‌است. برخی که از علوم الهی ائمه(ع) برخوردار نبوده‌اند، به سبب دفاع از اختیار و آزادی ...  بیشتر

عدم انتساب جبر به اشاعره با محوریت حکمت متعالیه

طیبه خسروی؛ علی الله بداشتی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، ، صفحه 46-71

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.65151.1071

چکیده
  مکتب اشعری در توحید افعالی همانند شیعه، تمام امور هستی را به خداوند نسبت میدهد و اراده انسان را در هر لحظه محتاج علت میداند. لذا تفسیر نظریه کسب به جبر، قابل تردید و بررسی میباشد. در پی بررسی دقیقتر انتساب جبر به اشاعره، از دو طریق موضوع بررسی شده است. تفاوت قدرت و اراده در انسان و همچنین اعتقاد به قضا وقدر و رابطه آن با اختیار انسان با ...  بیشتر

جریان علیت بین مذاهب چهارگانه اسلامی

سیدصدرالدین طاهری موسوی؛ مریم خوشنویسان

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1401، ، صفحه 215-239

https://doi.org/10.22054/jcst.2023.75937.1130

چکیده
  بحث این مقاله پیرامون علیت، به ویژه علیت فاعلی است و بنای نگارندگان بر این است که مطلب به طریق تطبیقی میان سران و برخی از بزرگان فرقه‌های کلامی اسلامی بررسی شود. در این مقاله، ابتدا تعریف علیت به صورت گزارشی بیان شد، سپس پیرامون اهمیت این بحث از جنبه‌های فلسفی وکلامی به‌کوتاهی توضیح داده شد و تفاوت دیدگاه فلسفی و کلامی دربارة علیت ...  بیشتر

غایتمندی افعال الهی از دیدگاه متکلمان اسلامی

احمد شجاعی

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 207-231

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.43046.1018

چکیده
  بحث از غایت‌شناسی، به‌ویژه مسئلة غایتمندی افعال الهی، از مباحث مهم در حوزة معارف دینی، مخصوصاً در علم کلام است. برای هر ذهن فعال و کنجکاوی، این مسئله مطرح است که آیا افعال الهی معلل به غرض و غایت است یا نه، به‌خصوص در حوزة آفرینش ـ که مهم‌ترین فعل الهی استـ  آیا می‌توان برای آفرینش الهی غرضی ترسیم کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است، آن غرض ...  بیشتر