نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

بحث از معنای زندگی یکی از دغدغه‌های اساسی بشر امروز است. هایدگر اگرچه که به‌طور مستقیم به این بحث نپرداخته، اما از میان آراء و نظریاتش می‌توان به دیدگاه وی در این رابطه پی برد. وی بشر امروز را بی‌خانمان و دچار نیهیلیسم وجودی می‌داند. وی راه‌حل خود را ابتدا بازگشت به وجود و زندگی اصیل خودمختار می‌داند و در دوره دوم عمر خود برای معنابخشیدن به زندگی، بحث احترام به طبیعت و پرهیز از غلبه تکنولوژی ابزاری بر زندگی انسان را مطرح می‌کند. ضعف اساسی دیدگاه وی غفلت از غایت زندگی انسان است؛ غایتی که می‌تواند به زندگی انسان معنا ببخشد؛ اما دین با ترسیم غایت و سعادتی جاودان برای انسان، وی را به‌سوی زندگی رهنمون می‌سازد که می‌تواند به اوج معناداری برسد.روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی است.

کلیدواژه‌ها

منابع
قرآن کریم
احمدی بابک. (1381). هایدگر و تاریخ هستی، تهران، نشر مرکز، اول.
بیات، محمدرضا. (1390). دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، اول.
بلاکهام، ه.ج. (1368). شش متفکر اگزیتانسیالیست، محسن حکیمی، تهران، نشر مرکز، اول.
بوخنسکی، ام.ای. (1387).  فلسفه معاصر اروپایی، شرف‌الدین خراسانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چهارم.
 پروتی، جیمز. (1373).  الوهیت و هایدگر، محمدرضا جوزی، تهران، حکمت.
خاتمی، محمود. (1386).  مدخل فلسفه غربی معاصر، تهران، نشر علم.
قانع بصیری، محسن. (1388). پرسشی از هایدگر: تکنولوژی چیست، تهران، پایان.
کاکلمانس، جودزف. (1380).  مارتین هایدگر پیش درآمدی به فلسفه او، موسی دیباج، تهران، انتشارات حکمت.
کوروز، موریس. (1379).  فلسفه هیدگر، محمود نوالی، تهران، انتشارات حکمت.