Saeed Anvari; Sana Firoozeh
Abstract
مسئله: متکلمین و فلاسفه، اکثرا زنان و مردان را در عقل نظری یکسان دانسته و در عقل عملی متفاوت به شمار آوردهاند. این دیدگاه با مبنای روحانیة الحدوث بودن نفس سازگار است ...
Read More
مسئله: متکلمین و فلاسفه، اکثرا زنان و مردان را در عقل نظری یکسان دانسته و در عقل عملی متفاوت به شمار آوردهاند. این دیدگاه با مبنای روحانیة الحدوث بودن نفس سازگار است که تفاوت زن و مرد را بر اثر جایگاه اجتماعی ایشان و در حوزۀ عقل عملی دانسته است. اما از آنجا زن و مرد از لحاظ ویژگیهای جسمانی متفاوت هستند، بر اساس نظریۀ جسمانیة الحدوث بودن نفس، لازم است تا نفس ایشان در عقل نظری نیز با یکدیگر اختلاف داشته باشد. هدف: این پژوهش نشان میدهد که لازمة پذیرش نظریۀ جسمانیة الحدوث بودن نفس، تاثیر جنس زنان و مردان بر جنسیت ایشان است. روش: در این مقاله با استفاده از شیوۀ گردآوری اطلاعات، مبانی و نتایج نظریات خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان یکی از متکلمان که به روحانیة الحدوث بودن نفس قائل است با ملاصدرا که قائل به جسمانیة الحدوث بودن نفس است مورد مقایسه قرار گرفته است. یافتهها: بر این اساس نشان داده شده است که بر اساس دیدگاه جسمانیة الحدوث بودن نفس، زنان و مردان به دلیل تفاوت در جنس، دارای تفاوت ادراکی (عقل نظری) هستند که باعث پیدایش تفاوت در جنسیت (عقل عملی) ایشان میشود. نتیجه: لذا تفاوت زنان و مردان تنها ناشی از وظایف اجتماعی متفاوت و اموری عرضی در حوزۀ عقل عملی نیست.
Hosain Rezayi
Mohammad Sadeq Kamelan; Saeid ZiyaeiFar; Amirhossein Safahosseini
Abstract
The problem of this article is semantics and discussion of the ontology of meaning. In fact, this article deals with the ontological approach in meaning. Existential approach and nonexistent approach. Semantics plays a decisive role in the process of text interpretation and meaning discovery. In this ...
Read More
The problem of this article is semantics and discussion of the ontology of meaning. In fact, this article deals with the ontological approach in meaning. Existential approach and nonexistent approach. Semantics plays a decisive role in the process of text interpretation and meaning discovery. In this article, an argumentative and philosophical method has been tried to examine the viewpoints of two groups of language experts. The arguments and opinions expressed by several groups of experts (philosophers of language on the one hand and fundamental scholars on the other) are criticized and examined. Their differences and commonalities are expressed. The purpose of this article is to examine and explain the ontology of the nature of meaning as the most basic and fundamental philosophical premise that is the basis of other linguistic topics. In the end, the authors present their final point of view by referring to Allameh Gharavi Esfahani's point of view and completing the shortcomings of that theory, as well as linking it with the views of Muslim philosophers about the soul.