%0 Journal Article %T مطالعه تطبیقی احادیث باب بداء در اصول کافی با قرآن کریم %J پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2717-1108 %A اخوان مقدم, زهره %A طاهری, فرشته %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 1 %N 2 %P 177-204 %! مطالعه تطبیقی احادیث باب بداء در اصول کافی با قرآن کریم %K عرضه به قرآن %K بداء %K نسخ %K کافی %K اختیار %K علم خدا %K قضا و قدر %R 10.22054/jcst.2020.47663.1027 %X یکی از عالی‌ترین مفاهیم قرآنی که از سوی معصومان نیز مورد تأیید قرار گرفته، مسئلۀ «بداء» است. اگرچه «بداء» به معنای امکان تغییر مقدرات غیر حتمی خداوند بر اساس افعال اختیاری انسان و پاره‌ای حوادث و وقایع و شرایط ویژه، در میان عموم علمای متأخر شیعه پذیرفته شده؛ امّا این مسئله در میان عالمان متقدم، از نظر مفهوم و ماهیّت آن، با اختلاف‌هایی همراه بوده­است. کلینی از جمله کسانی است که نظر او با نظر مشهور فعلی عالمان شیعه، کاملاً هماهنگ می­باشد. در این نوشتار، مستندات قرآنی باب بداء از کتاب کافی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در ضمن آن، به تبیین درست این مسئله و به ویژه عدم تنافی این مسئله با علم علی الاطلاق خداوند، بر اساس روایات موجود در این کتاب، راستی آزمایی خواهد شد. کلینی؛ «بداء» را به معنای مشهور آن، با استناد به آیات مختلف از قرآن، پذیرفته و آن را جزء اعتقادات ضروری شیعه، بر شمرده­است. طبق روایات کافی، ‌همۀ پیامبران الهی در طول تاریخ، امت خود را به این باور فراخوانده‌اند. همچنین این مسئله تنها در دایره قضای غیر محتوم خداوند، معنا پیدا می‌کند و علم الهی، هم قضای پیشین و هم قضای تغییر یافته در این پدیده را در بر دارد. بر این اساس، باور به مسئله بداء، هرگز به منزلۀ اعتقاد به جهل و یا نقص پروردگار متعال نمی‌باشد. %U https://jcst.atu.ac.ir/article_11712_505c88cdbb1d2e1080f1321bdbb5f708.pdf