سیدمجتبی جلالی
چکیده
توسعه و پیشرفت روزافزون علم در جهان هستی منجر به فراهم آمدن زمینه، جهت مواجه انسان باآینده نامعلوم و پرفرازونشیب و از سویی فاصله گرفتن از امور پیشینی همچون اعتقادات و مسائل دینی شده است. هدف پژوهش بررسی مهمترین ویژگیها و پیامدهای علم جدید و بیان چالشها و فرصتهای موجود با نگاه دینی است. لذا مسئلهی پژوهش ماهیت علم جدید با ...
بیشتر
توسعه و پیشرفت روزافزون علم در جهان هستی منجر به فراهم آمدن زمینه، جهت مواجه انسان باآینده نامعلوم و پرفرازونشیب و از سویی فاصله گرفتن از امور پیشینی همچون اعتقادات و مسائل دینی شده است. هدف پژوهش بررسی مهمترین ویژگیها و پیامدهای علم جدید و بیان چالشها و فرصتهای موجود با نگاه دینی است. لذا مسئلهی پژوهش ماهیت علم جدید با رویکرد آسیب شناسانه و رهکردگروانه با رویکرد دینی و با روش توصیفی تحلیلی است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که با توجه به آنکه علم جدید عمدتاً برمبانی تجربهگرایانه که نگاهی تکبعدی و غیرکامل و بدون در نظر گرفتن همه جوانب به مسائل هستی داشته، بنا نهاده شده و نهادهای علمی آموزشی اغلب کشورهای جهان، بر اساس این نوع پارادایم و الگو طراحی و هدفگذاری شدهاند؛ پذیرش این الگو توسط هر جامعه، مستلزم پذیرش آسیبهایی اجتنابناپذیر و بحرانهایی چون؛ ماهیت مادی علم جدید، نگاه تکبعدی به قوانین عالم، سیطره انسان بر طبیعت، جدایی از آموزههای وحیانی، انکار دین با داعیه اصالت علم و عقل، نفی متافیزیک، ظهور بحرانهای اخلاقی و معنوی و تکیه بر روش تجربی صرف است که علم جدید هماکنون با آن مواجه است. لذا ضروری است تا با ایجاد راهکارهایی چون؛ نفی دیدگاه تک ساحتی، تبیین دو ساحتی از وجود انسان، تعدیل سلطه انسان، تبیین تأثیر متقابل علم و دین، ایجاد پیوند میان دانش و ارزش، اثبات انگارههای متافیزیکی و آراستن علم با فضیلت اخلاقی، به تصحیح مبنای معرفتی پرداخته شود، به صورتی که متناسب و سازگار با مبانی فکری، فرهنگی و آموزههای دینی و معنوی باشد.