عدم انتساب جبر به اشاعره با محوریت حکمت متعالیه

طیبه خسروی؛ علی الله بداشتی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1401، ، صفحه 45-66

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.65151.1071

چکیده
  مکتب اشعری در توحید افعالی همانند شیعه، تمام امور هستی را به خداوند نسبت میدهد و اراده انسان را در هر لحظه محتاج علت میداند. لذا تفسیر نظریه کسب به جبر، قابل تردید و بررسی میباشد. در پی بررسی دقیقتر انتساب جبر به اشاعره، از دو طریق موضوع بررسی شده است. تفاوت قدرت و اراده در انسان و همچنین اعتقاد به قضا وقدر و رابطه آن با اختیار انسان با ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی احادیث باب بداء در اصول کافی با قرآن کریم

زهره اخوان مقدم؛ فرشته طاهری

دوره 1، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 177-204

https://doi.org/10.22054/jcst.2020.47663.1027

چکیده
  یکی از عالی‌ترین مفاهیم قرآنی که از سوی معصومان نیز مورد تأیید قرار گرفته، مسئلۀ «بداء» است. اگرچه «بداء» به معنای امکان تغییر مقدرات غیر حتمی خداوند بر اساس افعال اختیاری انسان و پاره‌ای حوادث و وقایع و شرایط ویژه، در میان عموم علمای متأخر شیعه پذیرفته شده؛ امّا این مسئله در میان عالمان متقدم، از نظر مفهوم و ماهیّت آن، ...  بیشتر