محمد صحاف کاشانی
چکیده
در قرآن و عهدین (بایبل) دربردارندة صدها پیشگویی دربارة اتفاقات کوچک و بزرگ آینده هستند، ولی این مسأله در عهدین اهمیت بالاتری دارد. پیشگوییها بخش گستردهای از عهد عتیق و عهد جدید را تشکیل میدهند. در الهیات مسیحی، اصطلاح نبی ناظر به شخصی است که به پیشگویی وقایع آینده میپردازد و وقوع پیشگویی نیز نشانهای بر صحت ادعای نبی است. با ...
بیشتر
در قرآن و عهدین (بایبل) دربردارندة صدها پیشگویی دربارة اتفاقات کوچک و بزرگ آینده هستند، ولی این مسأله در عهدین اهمیت بالاتری دارد. پیشگوییها بخش گستردهای از عهد عتیق و عهد جدید را تشکیل میدهند. در الهیات مسیحی، اصطلاح نبی ناظر به شخصی است که به پیشگویی وقایع آینده میپردازد و وقوع پیشگویی نیز نشانهای بر صحت ادعای نبی است. با بررسی پیشگوییهای موجود در عهدین میتوان دریافت که برخی از این پیشگوییها به صورت مبهم ، کلی و بدون قیود زمانی و مکانی و... ذکر شدهاند و در نتیجه، صحتسنجی آنها امکانپذیر نیست. در سوی دیگر، برخی از این پیشگوییها مشخصههایی مانند زمان، مکان و یا سایر قیود دارند و در نتیجه، میتوان با مراجعه به اسناد تاریخی، به صحتسنجی این پیشگوییها پرداخت. از دیرباز، تحقیق و پژوهش دربارة این دسته از پیشگوییها و راستیآزمایی آنها، به عنوان یکی از روشهای اعتبارسنجی عهدین مورد توجه قرار داشتهاست. به عقیدة بسیاری از محققان و پژوهشگران، تحقق یافتن برخی از پیشگوییهای عهدین مورد تردید است؛ همچنان که در مواردی میتوان با اطمینان از تحقق نیافتن آنها سخن به میان آورد. البته در سوی مقابل، عالمان سنتی مسیحی و مفسران کتاب مقدس در بسیاری از موارد با ارائة تفاسیری متفاوت و یا با به تأویل بردن این عبارات، به دفاع از این نبوتها پرداختهاند، هرچند در مواردی نیز عدم تحقق این پیشگوییها را پذیرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که گرچه بسیاری از پیشگوییهای عهدین محقق شدند، اما برخی از پیشگوییهای زمانمند در عهدین هرگز محقق نشدند و این مسأله یکی از موضوعات مورد توجه منتقدان عهدین برای اثبات تحریف در این کتاب شمرده میشود، در حالی که این مسأله دربارة قرآن دیده نمیشود و تمام پیشگوییهای زمانمند قرآن تحقق یافتند.
حمید ملک مکان؛ فاطمه خان صنمی؛ شعبانعلی خان صنمی
چکیده
توجه به معنای لغوی واژه رسول و نبی در قرآن، و اینکه چه موقع رسول خطاب شدهاند؛ چه موقع نبی، نکتۀ مهمی است که کمتر مورد توجه قرآنپژوهان قرارگرفتهاست. عدهای آندو را هممعنا و گروهی حکم به تباین معنایی واژه رسول و نبی کردهاند. پژوهش حاضر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی را با استفاده از ابزار کتابخانهای ...
بیشتر
توجه به معنای لغوی واژه رسول و نبی در قرآن، و اینکه چه موقع رسول خطاب شدهاند؛ چه موقع نبی، نکتۀ مهمی است که کمتر مورد توجه قرآنپژوهان قرارگرفتهاست. عدهای آندو را هممعنا و گروهی حکم به تباین معنایی واژه رسول و نبی کردهاند. پژوهش حاضر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی را با استفاده از ابزار کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار دادهاست. فخر رازی، ملاک انتخاب نبی را تنها اصطفاء عبد، توسط خدا دانسته و نبی را بشری معرفی میکند که بهواسطۀ وحی با سایر افراد متفاوت شود. از نظر فخر رازی چنین کسی هرگاه مأمور به تبلیغ وحی شود، میشود رسول. او همچنین رابطه این دو را عموم و خصوص مطلق در نظر گرفتهاست. اما از نظر علّامهطباطبائی، نبی شخصی است که براى مردم، آنچه مایه صلاح معاش و معادشان است بیان کند و رسول عبارت است از کسى که حامل رسالت خاصى باشد؛ مشتمل بر اتمام حجتى که به دنبال مخالفت با آن عذاب و هلاکت و امثال آن باشد. بنابراین رسالت از نظر علّامه وصفی خاص و زاید بر نبوت است. بنابراین با توجه به تعریف فوق میتوان گفت آنچه علّامه «نبی» میداند از نظر فخر رازی «رسول» است.