ردّ اشکالات ابن‌تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه ‌حلی بر اثبات امامت امام‌ علی(ع)

رضا بنی اسدی؛ فاطمه قوه ندوشن

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1402، ، صفحه 107-126

https://doi.org/10.22054/jcst.2023.74710.1125

چکیده
  ابن‌تیمیه به استدلال عقلی علامه ‌حلی بر امامت امام‌ علی(ع) که با استفاده از لزوم عصمت امام ارائه داده، نقدهایی وارد کرده‌است. وی ضمن اینکه به طور کلی، انتصاب الهی امام را پذیرا نیست، به دنبال آن، بحث عصمت امام را نیز رد کرده، قبول ندارد. در واقع، اشکالاتی که ابنتیمیه بر عدم لزوم عصمت در امام گرفته، به انکار اصل مسألة امامت به معنایی ...  بیشتر

علل و گونه‌های تأکید امام‌ رضا(ع) بر امامت جوادالائمه(ع)

زهره اخوان مقدم

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1402، ، صفحه 149-185

https://doi.org/10.22054/jcst.2022.69044.1088

چکیده
  حیات امام جواد(ع) به‌سبب پدیده‌هایی، از دیگر امامان ممتاز است؛ زیرا در عصر پدر و جد بزرگوارش، عقایدی در بین شیعیان ایجاد شد که عده‌ای را از حق منحرف کرد و آنان را به باطل کشاند و موجب نپذیرفتن امامت ایشان گردید و شبهاتی را در این زمینه به‌وجود آورد. مقالة حاضر به شیوة توصیفی‌ـ تحلیلی، ضمن برشمردن شبهات واردشده در این امر، به رفتار ...  بیشتر

واکاوی برتری امیرالمؤمنین(ع) بر اساس آیة مباهله با محوریت استدلال‌های اهل بیت(ع) بر اساس منابع شیعه و سنی

احسان ترکاشوند

دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1402، ، صفحه 241-263

https://doi.org/10.22054/jcst.2023.73387.1120

چکیده
  آیة مباهله که دربارة اثبات حقانیت رسول خدا(ص) در برابر جایگاه حضرت عیسی(ع) نازل شده، یکی از نصوصی است که به واسطة آن بر افضلیت امیرالمؤمنین(ع) و به تبع، بر امامت و خلافت بلافصل آن حضرت در علم کلام استدلال می‌شد. اهل بیت(ع) در بحث افضلیت آن حضرت بر سایر صحابه، چه در بحث سوابق علی(ع)، چه در بحث اقربیت به رسول خدا(ص)، چه دربارة پاسخ به شبهاتی ...  بیشتر

بررسی تطبیقی امامت از دیدگاه علامه حلی و فضل بن روزبهان با تأکید بر کتاب نهج‌الحق و کتاب ابطال‌الباطل

ناصر شعبانی؛ مصطفی سلطانی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.62990.1063

چکیده
  در این که امامت، یک مقام انتخابی است یا انتصابی، میان مسلمانان اختلاف است: از یک سو، امامیه با تبیینی عقلانی، تعیین امام را امری انتصابی و تنصیصی از جانب پروردگار متعال و پیامبر(صلی الله علی و آله) می داند زیرا اولا تعیین امام، لطفی است از جانب پروردگار برای اصلاح امور بندگانش و هر لطفی، بر خدا لازم است بنابراین، خدای متعال امام را خود ...  بیشتر

واکاوی ادله اثبات امامت در قصائد ابن‌ یمین با تاکید بر منابع اهل سنت

یاسر تک فلاح؛ حبیب کارکن بیرق

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.64757.1069

چکیده
  ابن‌ یمین شاعر شیعی قرن هشتم در اشعار خود نه تنها به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) اظهار ارادت می‌نماید، بلکه همچون فردی مسلّط به مسائل کلامی به دلائل اثبات امامت امیرمؤمنان (ع) و فرزندان معصوم ایشان می‌پردازد. وی در سروده‌های خویش آیات ولایت و‌ هادی امّت؛ احادیث ردّ الشمس، غدیر و منزلت؛ صفات متعدّدی مانند حکمت، عصمت، سخاوت، فتوّت، ...  بیشتر

بررسی آراءاقبال لاهوری وسروش در تبیین خاتمیت با تاکید بر اندیشه های شهید مطهری

یداله دادجو

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1399

https://doi.org/10.22054/jcst.2021.59511.1051

چکیده
  یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ظهور نخواهد کردوخاتمیت تحقق می یابد. پس از پیامبر اسلام تبیین و تبلیغ دین توسط امامان معصوم و اوصیاء به حق آن حضرت انجام خواهد شد. اصل و اساس خاتمیت بر چند پایه استوار است ...  بیشتر

ظهور سلفی‌گری شیعی در ایران و تقابل اعتقادی آنان با شیعیان امامی

سید مصطفی حسینی

دوره 1، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 97-124

https://doi.org/10.22054/jcst.2020.46672.1025

چکیده
  بعد از مطرح‌شدن بحث اصلاح­گری در دین، یک ‌دسته از جریان‌هایی که در جهان اسلام شکل گرفت، جریان سلفی‌گری بود. در ایران نیز برخی از نویسندگان و متفکران شیعه، تحت تأثیر سلفیان قرار گرفتند و با انعکاس اعتقاداتی مشابه باورهای سلفی­گری، رفته رفته شاگردان و طرفدارانی پیدا کردند و جریان سلفی­گری شیعه را در ایران شکل دادند. به غیر از ...  بیشتر

جایگاه آیۀ مباهله در مطالعات کلامی فریقین

سید محمد تقی موسوی کراماتی

دوره 1، شماره 2 ، مهر 1398، ، صفحه 229-281

https://doi.org/10.22054/jcst.2020.52472.1034

چکیده
  آیۀ مباهله، جزء نمایان­ترین آیاتی است که از دیرباز در متن گفتگوهای کلامی فریقین رایج بوده­است. متکلمان امامی بر آن بوده­اند که در پرتو دلالت معنایی آیۀ مباهله، پشتوانه‌ای قرآنی برای بنیان­های مرامی شیعه فراهم سازند. امامت، افضلیت امام و عصمت، از درخشان­ترین دریافت­هایی است که در پژوهش­های کلامی شیعه از آن یاد شده­است ...  بیشتر

مسئله امامت از دیدگاه غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی

محسن حبیبی؛ فاطمه عباس زاده

دوره 1، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 327-301

https://doi.org/10.22054/jcst.2019.38462.1001

چکیده
  غزّالی وجود امام را به ادلة شرعی و اجماع امت، ضروری و برای قوام دین و دنیا مفید می‌داند؛ اما عصمت را برای امام شرط نمی‌داند. او معتقد است تنها در امور کشورداری وتجهیز سپاه و... به امام نیاز است؛ و از آنجا که برای انجام این قبیل کارها به علم الهی و لدنّی نیازی نیست، از این‌رو، به عصمت نیازی نیست. او مانند دیگر پیروان اهل سنّت، تعیین امام ...  بیشتر